Förskolepersonal: Ska vi städa eller lära ut?

Vad blir konsekvensen om vi prioriterar städning och tvättning före barnens behov och förskolans kärnuppdrag? skriver signaturen Från ett gäng trötta pedagoger.

Vad blir konsekvensen om vi prioriterar städning och tvättning före barnens behov och förskolans kärnuppdrag? skriver signaturen Från ett gäng trötta pedagoger.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2023-08-31 08:03
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Till Barn-och utbildningsförvaltningen alternativt Förskolenämnden.

Under vintern fick vi reviderade rutiner angående rengöring av leksaker. Vi har sen tidigare rutiner angående, städning och tvättning. Örngott ska tvättas varje vecka. Sovpåsar, filtar, madrassöverdrag varannan vecka. Stolar ska tvättas 2 gånger per år, det ska dammas och borstas med mera. Nu ska leksaker tvättas, minst 6 gånger per år. Allt som kan kontamineras av virus, bakterier, damm och smuts ska rengöras eller desinficeras, med andra ord allt. Kritor, pennor, saxar, spel, pussel, leksaker, textilier med mera. Även uteleksaker som till exempel spadar ska rengöras och vilka ska göra det? Jo, förskolepersonalen förstås. 

Där vi arbetar är snittet 20 barn på 3 personal. Mellan ca 9-15 är vi 3 pedagoger, övrig tid är man 1 eller 2. Under den tiden går det bort 2,25 timmar för rast och paus. Det går bort 2,5 timme i veckan för individuell planering och kvällsmöte per anställd. Vi har kundbesök, samverkan, samråd, skydds-digi och SBA- ronder. Möten för arbetslag- vikarie-Grön flaggansvariga. Vi har planering, nätverksträffar i språk, digitalisering, mentor, handledare mm. Vi tar emot elever från gymnasiet, högskola och vuxenutbildning som ska handledas en gång i veckan och efter avslutad praktik ska det skrivas omdömen. Vi har introduktions- utvärderings-utvecklings- medarbetar samt lönesamtal. Vi ska dokumentera och skriva i vårt kvalitetsprogram. Puh! Har jag glömt nåt, jo titt som tätt måste vi låna ut personal, ta emot barn från andra avdelningar och sen ska barnens behov tillfredställas. Få en torr blöja, en näsa snuten, få mat, vila. Få komma ut, träna rörelse, språk, matematik, gå till skogen, jobba med tema eller bara umgås. Spela ett spel tillsammans, läsa en bok i soffan och så vidare Vad av detta, förskolans kärnuppdrag tycker ni vi ska prioritera bort för att få tid att städa och tvätta leksaker? 
På loven försöker vi hinna ifatt med ovanstående om det finns tid och sen har vi kanske kollegor som vill vara lediga under loven. Innan sommarsemestern är det dags att avsluta läsåret och börja förbereda inför hösten och efter semestern är det dags att introducera nya barn och vårdnadshavare. 
Missförstå oss inte. Det här är säkert ett viktigt jobb men låt det utföras av personal som har tid och utbildning och inte personal som redan nu har en orimlig arbetsmiljö- (läs insändare från 13/7-23, Saknar svar om säkerhet och ansvar). Vad blir konsekvensen om vi prioriterar städning och tvättning före barnens behov och förskolans kärnuppdrag?