Förslaget på nytt reseavdraget är orättvist

Bor du utanför en centralort eller större stad där det inte finns några andra valmöjligheter än att åka bil för de sex milen till och från jobbet, så kostar enbart drivmedlet 200–250 kronor per dag beroende på bil- och bränsletyp, skriver Pia-Maria Johansson, ordförande, Landsbygdspartiet oberoende.

Bor du utanför en centralort eller större stad där det inte finns några andra valmöjligheter än att åka bil för de sex milen till och från jobbet, så kostar enbart drivmedlet 200–250 kronor per dag beroende på bil- och bränsletyp, skriver Pia-Maria Johansson, ordförande, Landsbygdspartiet oberoende.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Insändare2022-03-27 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Socialdemokraterna föreslår ett nytt reseavdrag, som ska vara avståndsbaserat och lika för alla, oavsett på vilket sätt man transporterar sig mellan hemmet och arbetsplatsen.  Förslaget kan endast glädja dem som bor in städer/orter med väl utbyggd kollektivtrafik, men detta är väl meningen i valtider. Det är ju där de stora väljargrupperna bor.

Det är cirka sex mil mellan Nynäshamn och Stockholm och där går flera pendeltåg i timmen. Ett månadskort med SL kostar 970 kronor för vuxen. Luleå– Boden likaså. Du får naturligtvis även åka kvällar och helger. Uppsala – Stockholm, eller Örebro län kostar ytterligare knappt 500 kronor. 

Bor du utanför en centralort eller större stad där det inte finns några andra valmöjligheter än att åka bil för de sex milen till och från jobbet, så kostar enbart drivmedlet 200–250 kronor per dag beroende på bil- och bränsletyp. Vilket gör 4 000–5 000 kronor i månaden. Sen tillkommer skatt, försäkring, underhåll och värdeminskning. Allt detta slipper, den som kan åka kollektivt.

Det blir mera rättvist tycker S, om fler kan använda reseavdraget. Det tycker inte Landsbygdspartiet oberoende, Lpo. Vi tycker förslaget liknar beslutet med bidrag till elräkning. Först höjer man kostnaden genom ökad skatt, som slår mot delar av kollektivet som inte har valmöjligheter. Därefter delar man ut bidrag till kollektivet även de som inte drabbas av höjningarna.

Hur det slutliga förslaget blir, vet vi inte. Men vi vet att resonemanget är fullständigt ologiskt och osolidariskt. Vi vet att det finns många på landsbygden, som måste köra mer är sex mil till jobbet. Som måste ha två bilar. Och vi vet att S inte skyr några medel för att locka väljare och behålla regeringsmakten, trots allt tal om att ”hela Sverige skall leva”.