Förtroendevalda i Strängnäs kommun behöver steppa upp och ge nya direktiv till tjänstemännen på Utbildningskontoret.
Att elever redan från start får tidiga insatser, mindre undervisningsgrupper i de ämnen man behöver stöd i. Utredningar för att stötta upp så att undervisningen hamnar rätt. Åtgärdsprogram och utvärderingar, rikta om stödet när så behövs. Pedagogiska kartläggningar, lyfta elevernas styrkor, stärka deras självförtroende. Undervisningen kan vara på E-nivå, där man siktar på att få godkänt. Förberedda prov muntligt exempelvis vid dyslexi. Anpassat inläsningsmaterial. Hjälpmedel som Stava och Rex. Att lägga ribban lagom högt för att eleven inte ska ge upp inför ett prov.
Alla elever har rätt att lämna grundskolan med godkända betyg, eller få möjlighet att följa särskolans läroplan och läsa integrerat i sin egen skola. Att känna tillhörighet i sin egen klass.
Uppmärksamma elever tidigt som löper risk att bli "hemmasittare". Ha bra dialog skola, hem och socialtjänst.
Skuldbelägg inte elever och deras familjer. Kompensatoriska uppdraget är det som är och ska vara vägledande för alla som fattar beslut för våra elevers bästa.
De förtroendevalda i Strängnäs kommun behöver börja agera, och inte såga sin egen verksamhet längs fotknölarna.
Vad är och betyder det kompensatoriska uppdraget? Det är en fråga som varje politiker behöver fundera över. I stället för att kasta troliga och möjliga orsaker på varandra i tidningar.
Så varför når så få elever målen i årskurs 9 i Strängnäs kommun? Dags att börja där.
Vad behöver rektorerna? Tidiga insatser kostar men sparar enorma pengar där mänskligt lidande inte kan mätas i en budget.