Angående insändarsvaret "Missuppfattning kring ögonsjukvården i Sörmland" publicerad den 30/9.
Med referens till min insändare 21/9 "Sämre vård trots löften om motsatsen" och svar från Ingrid Krona, verksamhetschef Ögonkliniken samt Monica Johansson, Regionstyrelsens ordförande Sörmland.
Tack för era kommentarer, det var positivt att ni tog er tid att besvara mitt inlägg.
Vi är överens gällande sakfrågan om att den efterfrågade ögonvården är större an tillgängliga resurser och som dessutom har förvärrats under pandemin.
Varför Optalmica etablerade sig i Eskilstuna kan jag bara spekulera kring. Kanske var det att det fanns många med mig som tröttnat på nödvändig vård inom rimlig tid och därför fanns detta som alternativ. Positivt för oss och som dessutom bidrog det till en minskad vårdkö. Nuvarande avtal med Optalmica avser vad jag förstår ett visst antal gråstarroperationer och har förhoppningsvis en flexibilitet inbyggd med möjlighet till justering om behovet blir större.
Det är en tuff uppgift ni har framför er i dagens situation med en vårdkö/vårdskuld att beta av i en verksamhet där det är stor konkurrens och brist på ögonläkare och sjuksköterskor. Till detta behövs tid och resurser för att förbättra planeringssystemet avseende kallelser, väntelistor, etc.
Jag hoppas verkligen att ni för er själva och oss patienter kommer att uppnå de mål ni satt upp inom rimlig tid och att det överensstämmer med patienternas förväntningar.