Gång- och cykelbro fungerar som påkörningsskydd

Påkörningsskyddet finns främst för att järnvägsbron ska skyddas förklarar Anders Enesved på Stadsbyggnadsförvaltningen i Eskilstuna.

Påkörningsskyddet finns främst för att järnvägsbron ska skyddas förklarar Anders Enesved på Stadsbyggnadsförvaltningen i Eskilstuna.

Foto: Peter Larsson

Insändare2023-08-03 07:52
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare ”Snålheten bedrar visheten i trafikplaneringen” i Eskilstuna kuriren måndag den 31 juli. 

Signaturen ”Medborgare” undrar varför kommunen byggt påkörningsskydd för järnvägsbron över Vasavägen endast på norra sidan, och inte på den södra.

Först är det bara att beklaga att olyckan hände och hoppas att ingen person kom till skada.

Motivet till placering av påkörningsskyddet är att det är just järnvägsbron som ska skyddas. När den blir påkörd innebär det automatiskt en avstängning av järnvägstrafiken, vilket får konsekvenser för gods- och persontrafik under flera timmar i väntan på besiktning av bron. Syftet med påkörningsskyddet är alltså i första hand att undvika konsekvenserna som det blir vid en påkörning av järnvägsbron, och inte enbart att uppmärksamma om kommande bro och höjdbegränsning.

På södra sidan av järnvägsbron finns en gång- och cykelbro som fungerar som ett skydd för järnvägsbron. Gång- och cykelbron behöver inte stängas av på samma sätt som järnvägsbron vid en eventuell påkörning. Bedömningen är att ett påkörningsskydd inte syns mer än en bro med tanke på att gång- och cykelbron är uppmärkt på liknande sätt som påkörningsskyddet.

Längs Vasavägen finns det fem förbudsskyltar gällande begränsad fordonshöjd innan man kommer fram till bron, den första redan vid cirkulationsplatsen Stenkvistavägen/Vasavägen. Dessutom fanns det vid olyckstillfället ytterligare två förbudsskyltar på bron, plus en blå/gul varningsskärm. Totalt alltså åtta skyltar. Med huvudsyftet att skydda järnvägsbron, och även för att uppmärksamma om höjdbegränsningen, finns alltså inget motiv att sätta upp ytterligare påkörningsskydd då samma funktion uppnås genom gång- och cykelbron.