Svar till insändaren ”Vem ansvarar för skolresultaten i Strängnäs?” Publicerad 10/12.
Ansvaret regleras i skollag och läroplaner och handlar inte om vem, utan om vilka och vad huvudmannen, ytterst kommunfullmäktige, ansvarar för att ge skolan förutsättningar att organisera klasser, elevhälsa och annan administration.
Rektors ansvar är att förena den pedagogiska verksamheten med elevhälsan i processer som leder till lärande. Lärarens ansvar handlar om undervisningens kvalitet och hur den anpassas till målgruppen.
Därutöver reglerar läroplanen att arbetslaget respektive alla som arbetar i skolan har ett ansvar. Vårdnadshavare har ansvar för att eleven fullgör sin skolplikt.
Resultat uppnås genom en undervisning som håller hög kvalitet och är anpassad till eleven, samt att eleven själv anstränger sig i sina studier. Det innebär att i undervisningen stimulera, utmana och uttala höga förväntningar på varje elevs studieresultat.
Skolverkets generaldirektör har presenterat fem kännetecken på en bra skola. Ledarskap, kollegialt lärande, systematiskt samarbete, undervisningens kvalitet och höga förväntningar.
Samma områden ingår i skolutvecklingsprogram 2023, som barn- och utbildningsnämnden beslutat om och som skolorna arbetar med.
Vilka begränsningar medför då förutsättningarna? Bland annat möjligheter till särskilt stöd, tid till samplanering, samundervisning och sambedömning, vilket ofta kan samlas i begreppet kollegialt lärande.
När varje nivå tar ansvar för sitt och verkar för att de resurser som finns i skolan nyttjas på bästa möjliga sätt kommer fler elever lyckas med sin skolgång.
Så tar vi ansvar – tillsammans!