Demokrati är den styrelseform enligt vilken alla (myndiga) medborgare i en stat, kommun eller region deltar i eller har inflytande på ledningen. Medborgarna har rätt att utse sina ledare. Men medborgarna har också en skyldighet att presentera medborgarförslag, ställa frågor och kritisera ledningen. Annars fungerar inte demokratin.
Medborgarna i Strängnäs är dåliga på att presentera förslag, ställa frågor och kritisera. De är inte särskilt intresserad av att besöka kommunfullmäktiges möten sista måndagen i varje månad. Genomsnittssiffran för varje möte är 5 – 7 fysiska besökare och 280 digitala besökare som sitter vid skärmen i genomsnitt 3 – 4 minuter.
Många medborgare klagar på politikerna eller bryr sig inte om vad de sysslar med. Men politikerna får aldrig klaga på eller ignorera sina medborgare. Är detta rättvist?
Man kan starta ett ärende hos kommunen genom att skriva ett brev som man mejlar till kommunen. Framgent kommer breven att skrivas i en portal; information om detta meddelades medborgarna vid ett inte alltför välbesökt möte på Multeum häromveckan.
Den som startat ett ärende hos kommunen och inte får svar inom rimlig tid kan på ett enkelt sätt ta reda på ärendestatus genom att ta kontakt med registrator. Idag frågar man oftast via dator.
Rätten att efterlysa ärendestatus omfattar dessutom alla personer som är nyfikna. Man kan vara anonym.
Registrator sitter som spindeln i nätet och håller reda på vad som hänt i alla ärenden och ska helst svara på studs. Dör spindeln så kapsejsar kommunen. Kommunstyrelsens ordförande, kulturchefen och andra höjdare kan åka på meningslösa konferenser, ta långluncher eller leka fåniga rollspel utan att kommunen tar särskilt stor skada. Ibland kan det rent av vara bra för kommunen om vissa chefer sätts i lekhagen. Men är registrator borta en förmiddag så bildas embryon till kaos.
Om frågan är otydlig ska registrator (eller möjligen kommunikatör) reda ut vad frågeställaren vill. Jag har i ett par ärenden erfarit att registratorn vid Strängnäs kommunledning sköter sig bra; hon hanterade mina ganska krångliga frågor snabbt och korrekt.