Svar till insändaren "Svårt att komma i kontakt med sjukvården" den 25 oktober.
Först vill jag beklaga din upplevelse av vår tillgänglighet som du beskriver i insändaren. Jag förstår den frustration som kan uppstå när man är i behov av vård men inte når oss eller når oss efter lång väntan. Vården i Sörmland är just nu under stort tryck. Vi arbetar för att hantera och komma ifatt med de behov som uppkommit under coronapandemin då många väntat med att söka vård, behandlingar skjutits upp och kontroller ställts in. Vi gör detta samtidigt som vi vaccinerar mot covid-19, förbereder oss för årets säsongsinfluensavaccination och har många medarbetare som själva är sjuka. Mina medarbetare vill inget hellre än att ta hand om sina patienter och vi försöker att lösa det på bästa sätt. Under september kunde vi erbjuda 79 procent av sökande telefonkontakt samma dag, men många får också hjälp snabbare genom att använda våra digitala tjänster på 1177.se.