Med förvåning läste jag artikeln i denna tidning , 16/6, om incidenten i hemtjänst. Skulden läggs på den i personalen som inte kunde läsa journalen på mobilen!
Möjligen kan hen eller planerare belastas för att hen inte omedelbart kunde rusa till undsättning, personligen!
En journal berättar bara historisk bakgrund - inte vad som händer just där och då! Det är levande personer med erfarenhet, kunskap och initiativförmåga som behövs i hemtjänst!
Ja, jag vet. Det är en bristvara. Varför? Arbete i hemtjänst har nervärderats. ”Enkelt jobb” som vem som helst kan ta, har varit en allmän uppfattning! Det är inte sant!
Ju fler äldre som är i behov av hemtjänst desto fler är i behov av avancerad hjälp. Det borde vara självskrivet att alla vårdutbildningar ( sköterske, läkare, psykolog mm)har en praktikperiod inom hemtjänst! Det är kanske att sticka ut hakan, men med mer ”nära vård” i hemmet blir ju hemmen en ny ”sjuksal”. So why not?
Själv har jag flerårig erfarenhet av hemtjänst på nära håll och kan vittna om flera incidenter där personal skött det exemplariskt. Ringt kollegor, hemsjukvård, 112, anhörig, självständigt stuvat om i schema för att lösa det praktiska. Det har då rört sig om personal som känt sin brukare och snabbt tolkat tillståndet och vetat vad som skulle göras. Det är så’n personal som behövs inom hemtjänst för att den ska vara trygg. Journaler kan vara ett komplement för att öka personkännedomen men knappast något som hjälper akut handlande.
Utopi?