Hjärntvätten av unga är skrämmande

Reklam för Lyko på Västeråsvägen i Eskilstuna.

Reklam för Lyko på Västeråsvägen i Eskilstuna.

Foto: Rolf Waltersson

Insändare2024-03-12 04:58
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag läste en utmärkt, men skrämmande, artikel i Eskilstuna-Kuriren nyligen. Den handlar om en ”stor trend” – att unga flickor, ner till nioårsåldern, tror att de måste sminka sig ”för att duga”. En del måste till och med sminka sig innan de går till skolan.

Det handlar alltså om småtjejer som fortfarande går i skolans låg- och mellanstadium. Att de köper smink för mycket pengar. Att det kan röra sig om tusentals kronor.

Det som är skrämmande, enligt min mening, är att allt fler blir ”hjärntvättade” av mode- och ”skönhets”-industrin och av så kallade influensers som kränger sina egna ”skönhets”-produkter på sociala medier. Nu också på Tiktok enligt artikeln.

Influenser – det låter som influensa, en luftvägssjukdom man helst vill slippa.

”Hjärntvätten” är att man itutas att man inte duger som man är. Att man blir vackrare med hjälp av ”skönhetsprodukter”. Man luras också att tro att man blir lyckligare om man köper en massa prylar. Skor, kläder, mobiltelefoner och annat av ”det rätta” märket.

Hela den här propagandan bygger på att först göra oss osäkra och rädda. Och att räddningen ligger i att konsumera – i det här fallet smink.

”Först hajar man ju till och undrar varför dessa unga personer med helt felfri hud vill hålla på med hudvård”, säger en personal på Lyko till Eskilstuna-Kuriren.

Vad tidningen missar är att det företag man intervjuar själva är storaktör inom just ”skönhetsbranschen”. Därmed är företaget medansvarig till den här uppfattningen att lycka och framgång kan köpas för pengar.

På stora affischer i vår offentliga miljö gör Lyko reklam; ”Lek loss med 55 000 skönhetsprodukter”. Helt sanslöst. ”55 000 skönhetsprodukter”! Även Lyko tycks ha fått sanslös hybris.

Lyko hamnade också i rampljuset när man förra året öppnade en ny butik i Stockholm. Man lovade ”en goodiebag värd 3 500 kronor” till de 500 första kunderna. Många, främst unga tjejer, började köa 13 timmar innan butiken öppnade för att få denna ”goodiebag”. ”Galna kön under natten”, var rubriken i en av de stora drakarna.

Lyko vet ”hur en slipsten ska dras”. Nu har man också fått gratisreklam genom artikeln i Eskilstuna-Kuriren.

Eskilstuna kommun är också medansvarig på ett litet hörn genom att man upplåter kommunal mark för spridande av denna reklam.