Hög tid att forma västra Mälardalen

I det nya Stormälardalen måste det finnas snabbpendling med tåg från både Eskilstuna och Västerås till Stockholm.

I det nya Stormälardalen måste det finnas snabbpendling med tåg från både Eskilstuna och Västerås till Stockholm.

Foto: PONTUS LUNDAHL

Insändare2019-11-27 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Långsiktigt måste Eskilstuna utvecklas till ett starkt nav med Västerås och bilda ett kraftfullt näringscentra med attraktionskraft. Stockholmsområdet behöver en kraftfull pendang i västra Mälaren. Arbetet måste sikta längre än nästa valperiod och skapa en plattform för utveckling.  

I detta Stormälardalen ingår bland annat snabbpendling från båda orterna till Stockholm med skytteltrafik med tåg, snabb tågtrafik mellan Eskilstuna och Västerås utan broöppning, kostnadseffektivt boende, infrastrukturell uppbyggnad för elbilar och vattenförsörjning som klarar att Mälaren kan få bräkt vatten. Dessutom måste orterna runt Västerås och Eskilstuna integreras i Stormälardalens planering. 

För att detta ska klaras av, fordras att vi får in nytänkande politiker. En samverkan som tillsammans med arkitekter, näringslivet, högskolan och de två regionerna kan ta fram en utvecklingsplan för dessa områden: spår- och vägtrafik, industriutveckling, energi (el och värme), bostäder, utbildning, äldrestöd samt sjukvård.

En långsiktig målsättning behövs redan nu, om framtida skattemedel och privata pengar ska nå ett utvecklande resultat. Det är viktigt att ledare för Eskilstuna och Västerås agerar med längre tidsperspektiv. Samverkan ger alltid bättre slutresultat än dagens kortsiktiga arbetssätt. Arbetet måste drivas med mer kunskap än den samverkan som i dag är mellan Strängnäs, Enköping, Eskilstuna och Västerås.

En utvecklingsväg är att forma ett överordnat utvecklingsprojekt, där masterstudenter och doktorander inom Mälardalens högskola skulle kunna få uppdrag  att forma skeletten till en utvecklingsplan.