Sedan slutet av sommaren har jag fört statistik på mina Mälartågsförseningar för att ha det svart på vitt: hur illa är det egentligen? Jag reser inte varje vardag, men då jag gör det reser jag främst under rusningstid och mellan Strängnäs och Stockholm.
Jag har räknat ut punktlighet (alltså andel av tågen som ankom inom 5 minuter från planerad tid), andel som avgick enligt tidtabell, andel som ankom enligt tidtabell, samt genomsnittlig försening per resa. Här är resultaten, månad för månad:
Augusti: punktlighet 17% (33% avgick i tid, 0% ankom i tid) – genomsnittlig försening 14 minuter.
September: punktlighet 59% (41% avgick i tid, 41% ankom i tid) – genomsnittlig försening 7 minuter.
Oktober: punktlighet 71% (46% avgick i tid, 39% ankom i tid) – genomsnittlig försening 6,5 minuter.
November: punktlighet 69% (45% avgick i tid, 34% ankom i tid) – genomsnittlig försening 12 minuter.
December: punktlighet 85% (48% avgick i tid, 48% ankom i tid) – genomsnittlig försening 3 minuter.
Det blev alltså sakta bättre i början av hösten, innan trenden bröts av ett struligt november – och mina siffror hade kunnat vara värre under denna tid, för jag undvek till exempel kaostimmarna 28:e oktober samt 1:a, 11:e och 25:e november.
Jämfört med den officiella statistiken för tågens punktlighet var min upplevda punktlighet konsekvent lägre. Det kan vara en viktig insikt när resenärer klagar: de allra flesta upplever förmodligen en lägre punktlighet än den på papper, eftersom flest och störst förseningar tenderar att ske i rusningstid, då flest reser och påverkas av dem.
Skönt nog har december en högre upplevd punktlighet och framför allt en betydligt lägre genomsnittlig försening än tidigare. Det märks i vardagen – plötsligt har jag blivit positivt överraskad av att tåget inte är sent så gott som varje resa! Upplevelsen fram tills nu har varit sådan att jag vid varje restillfälle utgått ifrån att någon försening ska uppstå (vilket säger något om skicket på kollektivtrafiken).
Det ska också nämnas att Movingo-appen i november till slut uppdaterades med stöd för moderna Android-enheter (drygt ett år efter att problemet först påpekades i en användares recension). Förhoppningsvis dröjer det aldrig igen så länge att ordna en så grundläggande sak.
Låt oss nu hoppas att tågen denna vinter fortsätter trenden som december kan sätta. Till alla er som sliter för att få kollektivtrafiken att gå: tack och lycka till!