Skall vi eller skall vi inte?
Ja faktiskt är detta något vi tre äldre vänner undrar över. Sök INFO på 1177 hjälper oss föga. Många av oss äldre/ äldre har ingen egen dator eller är oförmögna att hantera en sådan. I dags-läget har 1177 blivit allas vår husgud för Vård- och även äldrefrågor. Finns ju även ”Ring 1177” men då skall det vara livshotande. Automatiken och robotarna har snart tagit över all mänsklig kontakt då man behöver få hjälp som äldre. Allt administrativt kontorsarbete skall helst skötas digitalt av var och helt oberoende av ålder eller förmåga.
Vår fråga här är följande i tre exemplar:
1: För 1,5 månad sedan tvingades jag ta ambulansen från Strängnäs till Mälarsjukhuset. Har gjort samma resa förut och fått fakturan inom en månad. Så icke denna gång.
2: Väninnan nr ett har gjort en knäoperation med sjuktransport till Katrineholm för ca 3 månader sedan. Har inte fått någon faktura? Vet inte om hon skall betala?
3: Väninnan nr 2 har använt sej av flera resor med ambulansen till Mälarsjukhuset inom ett par månader. Inga fakturor har dykt upp ännu?
Vi tre vänner har pratat ihop oss om problemet. Detta verkar enbart bero på våra egna känsliga samveten. Fattade nog detta då jag tog upp mitt betalnings-problem inom bekantskapskretsen.
”Va glad för de du! Var glad om du slipper betala”.
Hallå där! Regionen och vården har ju så ont om resurser. Tänk om det finns massor av medel till godo inom just detta område? Vi tre väninnor gillar inga efterräkningar eller förseningsavgifter. De flesta av oss är säkert av samma åsikt. Vi vill göra rätt för oss. Kanske till och med lönsamt att ge nytt jobb åt en arbetslös expert inom administrationen.
Marita i Strängnäs ”90 år”