Vi är väl många som irriterar oss på reklamen under junior-VM i ishockey. Där visar det sig att reklamen är viktigare än idrotten. De hinner ju knappt komma igång att spela mellan reklamavbrotten!
Då kan man ju undra om sådan reklam är bra för idrotten eller företagen? Blir det bra reklam när tänkta mottagare häver ur sig en massa ilska?
Det kan ju lätt få precis motsatt effekt, så när folk ser produkten känner de olust och ser åt ett annat håll – precis som när reklamen kommer på vår tv.
När man i grundserier spelar ishockey finns ju inga reklamavbrott. Eller ska idrottsmän sluta med sin aktivitet med jämna mellanrum för att bli vana vid avbrott? När kommer det sådan reklam i andra idrotter? Ska Ebba Andersson stanna när det passar de som vill göra reklam?
Det är väl inte för mycket begärt att idrotten får utövas utan reklamavbrott. Det spelar snart ingen roll vad vi gör så ska reklamen påverka det vi gör. När vi använder telefonen eller datorn ploppar det upp reklam som stör oss.
Är vi verkligen så dumma att vi blir positivt påverkade vid köp av reklamen?
Eller blir vi ilskna när vi ser varan eller tjänsten i verkligheten?