Bilindustrins experter som utreder skador vid kollisioner, dikeskörning med mera säger att man redan vid 40–50 kilometer i timmen kan få dödliga skador. Nu invänder säkert en del och påpekar att det vid hastigheter på 80–120 kilometer i timmen är många som bara skadas, inte dör vid trafikolyckor. Men då har personerna säkerhetsbälte och sitter omgivna av plåt eller plast. En del har tur, inte alla.
Cyklisterna ska ha hjälm upp till 15 år enligt lagen. Varför inte alla frågar man sig? Är det frisyren som inte får förstöras eller ser det töntigt ut? Väljar man att cykla utan hjälm är det svåra skallskador att vänta om olyckan är framme.
Elsparkcyklarna har dykt upp som svampar ur jorden med allvarliga skador som följd. På dem åker du helt oskyddad och får ta smällen.
Hur kan det komma sig att Eskilstuna kommun inte i sina bestämmelser kan införa att den som kör elsparkcykel måste bära hjälm, inte får färdas mer än en person per cykel, inte får färdas i Eskilstuna centrum och att en vuxen inte får skjutsa en minderårig bakom sig.
De som skjutsar på elsparkcykel kan redan i dag bötfällas och blir noterad i belastningsregistret under fem år, bötesbeloppet är 500 kronor. Köra mot rött kostar 1 000 kronor.
Det bör införas en spärr för dem som inte följer lagar och förordningar så att det inte går att ladda upp sig och använda elsparkcykeln, borde gå att lösa via personnumret.
Det är skrämmande att vuxna åker med barn som inte har hjälm på sig.
Som rullstolburen är det svårt när elsparkcyklarna ställs kvar på trottoarerna. Ännu värre är det för alla synskadade.