Reaktion på nyligen publicerade insändarna "Styrs Kuriren endast av antalet klick" och "Vad hände med den lokala kulturjournalistiken?", och tidningens chefredaktörs svar på dem.
Läste i Kurre om diskussionen gällande att läsa tidningen som papperstidning respektive på nätet.
Jag, maken och många andra av mina äldre vänner föredrar verkligen ”den riktiga tidningen”, och förstår inte ens riktigt varför det skulle vara att föredra att läsa tidning på skärm istället?
Dessutom känner jag mig lite förargad när ni säger att prenumeranter inte skulle svara korrekt vid undersökningar när ni frågar om vad, hur lång tid, när och hur vi läser? Att det faktiskt inte skulle vara speciellt tillförlitligt? Ganska förolämpande, faktiskt…
Jag kan förstå att ni är intresserade av att se hur många som läser och hur länge. I det fallet – dagstidningen ligger ju oftast tillgänglig, och man läser om, slår upp fakta, kollar filmutbudet, utan att använda sig av elektroniken. Ser ni inget värde i det?
Själv hör jag till dem som stryker under, klipper ut och på olika sätt agerar på artiklar i tidningen.
Och jag hör inte till dem som alltid är uppkopplade med sin smartphone (smartfån, såg jag häromdagen). Däremot är förstås alltid datorn aktiverad.
Intresserad av kultur är jag verkligen! Och vill mycket gärna veta i förväg vad som kommer att bjudas – och i efterhand vad som förevarit i den vägen. Hur många som var där, om det var något nytt och intressant, hur publiken reagerade. Att påstå att ingen i princip vill läsa om kultur känns ganska obegripligt! Och dessutom – är det således bara kvantitet som ska räknas, ”antalet klick”, – inte kvalitet?
E-M Olofsson, även jag långvarig prenumerant med kulturintresse
SVAR DIREKT:
Kul att ni läser tidningen! Jag vill förtydliga att jag inte argumenterar för att vår sajt är att föredra framför papperstidningen. Vi erbjuder våra prenumeranter både och, och det är fritt att välja hur man vill konsumera sina nyheter. Vi värderar alla våra prenumeranter högt.
Däremot finns det viss typ av innehåll som passar bättre digitalt än på papper. Snabba nyheter som kräver täta uppdateringar och som också snabbt är överspelade, till exempel trafikolyckor och blåljushändelser av mindre allvarlig karaktär, gör sig bättre digitalt. I papperstidningen fokuserar vi på de nyheter som har en lite längre livslängd, eftersom den av naturen kommer ut ganska långt efter att händelser ägt rum.
Digitaliseringen har gjort att vi kan mäta väldigt tydligt vad som lockar våra läsare. Mycket av vårt kultur- och nöjesinnehåll engagerar, och vi har inga planer på att dra ner på bevakningen av kulturlivet i Eskilstuna. Däremot ser vi tydligt att artiklar om smalare evenemang inom det bevakningsområdet inte är något som intresserar merparten av våra läsare – om det inte finns en tydlig nyhetskrok eller stark personlig berättelse. Det är heller inte redaktionens uppdrag att informera om kommande evenemang, för det finns annonsutrymme i tidningen som arrangörer kan utnyttja.
Vi värderar kvalitet högt – och när vi gör ett innehåll som berör, upprör, engagerar och lockar våra läsare så har vi uppnått just det. Alla företag måste utvecklas för att fortfarande vara relevanta – så även vi. Att göra så som vi alltid gjort är inte en hållbar väg framåt. Vi försöker hela tiden hitta nya sätt att göra journalistik på som gör att vi kan nå ännu fler Eskilstunabor. Hoppas ni vill vara med på den resan framåt!
Ulrika Sjöblom
Chefredaktör och ansvarig utgivare
Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning