Att tågen inte fungerar som de ska är någonting som vi pendlare i Sverige har fått lära oss att leva med. 11 000 tåg har ställts in denna vinter, närmare 1 900 med SJ som operatör, och SJ:s vd Monica Lingegård har nu skickat ut ett mejl där hon ber om ursäkt. Det är ungefär som att applådera vårdpersonal för gott utfört arbete efter en pandemi, i stället för att ta tag i de verkliga problemen. Tågbolagen skyller på vintern, för tänk att den kom i år igen!
Jag pendlar flera gånger i veckan mellan Eskilstuna och Stockholm. Otaliga gånger har jag stått huttrande ute på perrongen och väntat på tåg som aldrig kommer, och denna vinter har verkligen slagit alla tidigare rekord. Det är inte ovanligt att tågen fylls till bristningsgränsen när tidigare avgångar ställs in eller är försenade, som de ju oftast är. Sittplatserna tar slut, du får armbåga dig in för att få tag på en plats, och folk står i alla gångar på tåget, sitter på golvet och i trapporna. Flera gånger har jag stått upp hela resan och inte ens kunnat nå min vattenflaska i ryggsäcken. Ett tag stängde de av övervåningarna på alla Mälartåg. De andra gångerna har det rört sig om signalfel, växelfel, dörrar som har frusit fast, eller varför inte klassikern löv på spåret. Jag kommer nästan alltid för sent till jobbet, eller så kommer jag inte fram överhuvudtaget.
Härom morgonen var jag på ett tåg som lastades för fullt med folk och därför fick stannas med nödbroms. Det var dock inte enbart ”rusning” som gjorde att tåget var för tungt, som Erik Söderberg, presschef på MTR, vill få det att låta som i ett inslag i P4 Sörmland. Två tåg från Eskilstuna till Stockholm var inställda, och direkttåget försenat. Det innebar att det tåget som gick fylldes med resenärer från totalt fyra olika avgångar. I inslaget framgick inte heller hur plötsligt tåget bromsade in. Tåget skakade kraftigt, jag såg många oroliga blickar, hörde hur människor längre bort i vagnen tappade fotfästet, och saker flög över golvet. Jag blev rädd och hann tänka att nu spårar tåget ur. Trots detta är inte det ena tågbolaget bättre än det andra. SJ är inte bättre än MTR. När jag skulle åka med SJ till Göteborg tidigare i vintras trodde jag inte att jag skulle komma fram. Det gjorde jag, enbart tre timmar för sent.
Det stämmer, som Monica Lingegård påpekar i sitt ursäktsmejl, att den svenska järnvägen är i alltför dåligt skick. Ansvaret ligger därför inte enbart på tågbolagen, utan även på de som ansvarar för järnvägsunderhållet i Sverige. Men trots att Trafikverket och våra politiker är medvetna om bristerna, verkar de inte åtgärdas, och alla parter fortsätter att skylla på årstiderna.
"Svenska folket förtjänar något bättre", skriver Monica Lingegård i mejlet. Jag kan inte annat än hålla med.