Jag tror mer på Friskis & Svettis än på gud

Skribenten är mycket nöjd med sin manuella isskrapa och ser ingen anledning att införskaffa en elektrisk, trots att den påstås vara "guds gåva" till isiga bilrutor.

Skribenten är mycket nöjd med sin manuella isskrapa och ser ingen anledning att införskaffa en elektrisk, trots att den påstås vara "guds gåva" till isiga bilrutor.

Foto: Pontus Lundahl (TT)/Rolf Waltersson

Insändare2024-12-12 05:51
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har ett näst intill sjukligt intresse för reklam. Jag studerar reklam som väller över oss, i tv, sociala medier, tidningar och på reklampelare i vår offentliga miljö.

Men det är inte för att jag gillar reklam – tvärtom. Reklam är oftast vilseledande, förförisk och falsk.

Jag försöker därför analysera filmer, bilder och texter för att lista ut vad det är för psykologiska strängar man spelar på för att nå in i våra hjärnor för att styra och manipulera oss.

Hur mycket det satsas på reklam årligen är inte helt lätt att få fram. En siffra är 50 miljarder, år 2022. Andra siffror pekar på upp mot de dubbla. Enbart reklamen för spelmarknaden uppgick till 3,4 miljarder 2022. Och 15 sekunders reklam i TV4 kostar 250 000 kronor. Betydligt mera om reklamen visas i till exempel pausen under landskamp i fotboll – då det ofta är just spelreklam som visas.

Oavsett om det ”bara” är 50 miljarder, eller ännu mer, så är det ytterst vi konsumenter som betalar, för reklamkostnaderna är naturligtvis inbakade i priset.

Inför Black Friday granskade jag noga alla ”fantastiska” erbjudanden i en dubbelsidig annons i en tidning. Där får jag syn på ”elektrisk isskrapa -50 %”. Jag gnuggade mig i ögonen. Elektrisk isskrapa, är det 1 april? Ett aprilskämt som smugit sig in med hjälp av en AI, en konstgjord intelligens som fått fnatt?

Jag kollar upp. Jodå, det finns batteridrivna isskrapor i olika fabrikat och modeller till priser som varierar från några hundralappar upp till över 1 000 kronor.

Fördelen med batteridriven isskrapa är ”man slipper skrapa själv. På bara några minuter har man isfria rutor utan ansträngning”. Dessa elektriska isskrapor har dessutom en ”modern design”.

Det är skillnad mot de vanliga manuella isskraporna som man kan få gratis på nån bilverkstad eller från andra företag.

Nackdelen, enligt reklamen, är att med den manuella isskrapan ”måste du göra jobbet själv vilket är både utmattande och tidskrävande och innebär oftast våta och kalla händer”.

Själv har jag några manuella isskrapor, bland annat en från Friskis & Svettis. När jag använder den blir det som ett extra träningspass. Man får både rena rutor och lite motion.

Nu är det lustiga i kråksången att det också finns test där man jämfört elektriska isskrapor med de manuella.

Testresultatet, som man kan se i ett filmklipp på YouTube, visar att den gamla hederliga manuella plastskrapan är vida överlägsen de elektriska.

De elektriska kräver dessutom mycket mera i arbete och material att tillverka. Dessutom har de litiumjonbatterier som skapar miljöproblem både vid tillverkning och när de ska skrotas. En del batterier hamnar i återvinning, men många hamnar i naturen.

Så jag föredrar min Friskis & Svettis-skrapa, trots att jag ”måste göra jobbet själv, blir utmattad och får våta och kalla händer”.

”Kärcher släpper guds gåva till isiga bilrutor”, skriver Teknikveckan. Därför har jag nu ännu en anledning att tro mera på Friskis & Svettis än på gud.