Oligopol innebär att det bara finns några få företag på en marknad. På marknader med oligopol finns risk att företagen begränsar konkurrensen genom otillåtna samarbeten. Mycket av Konkurrensverkets tillsyn av konkurrensreglerna handlar om oligopolmarknader.
När det bara är få företag på en marknad ökar risken för otillåtna samarbeten mellan företagen. Ju färre det är som behöver komma överens, desto lättare är det. Det är också lättare att övervaka att alla följer överenskommelsen. De flesta internationella karteller som avslöjats har involverat fem företag. (Hämtat från Konkurrensverkets hemsida).
Varför går priserna upp mest på livsmedel? En förklaring kan vara att i Sverige har vi tre stora livsmedelsaktörer som gemensamt kan komma överens om priserna. Märk väl det är inte enskilda livsmedelsaffärer som sätter priserna. De har bara att följa med. De tre stora livsmedelsorganisationerna sätter priserna. De tre största dagligvarukedjornas marknadsandelar i Sverige uppgår till omkring 90 procent. Aktörerna är Ica, Axfood och Coop.
Marknadskoncentrationen inom dagligvaruhandeln i Sverige är väsentligt högre än i många andra europeiska länder, inklusive våra nordiska grannländer. De tre stora jättarna bildar lätt ett oligopol. Konkurrensreglerna sätt ur spel och priserna stiger. Konkurrensverket borde gripa in!