För att möjliggöra för begÄvade barn att utveckla sin begÄvning krÀvs ett bra skolsystem. Sverige avskaffade förutsÀttningarna för detta 1968, dÄ bland annat studentexamen avskaffades (som enda land i Europa) och förvÀrrades nÀr kommunerna tog över.
I dag applÄderas det mediokra. Ofta med vulgÀra och osofistikerade inslag. I vÄrt land premieras social kompetens före kunskap.
"Vad kan man dÄ göra om man haft oturen att födas hos ett folk och i en tid dÄ samhÀllets intellektuella elit bestÄr av en populistisk och affektlös gruppering, som överlÄtit Ät lÀttsinnig ungdom att sÀtta tonen och nivÄn inom konst, litteratur och politisk debatt? Vad som dÄ hÀnder Àr att man sÀnker sin begÄvning till tidens anda och Àgnar sig hellre Ät att producera mediokra arbeten och uttala populÀra truismer. Moralisk upplösning Àr en ofrÄnkomlig konsekvens av lyx och flÀrd i kombination med okunskap och bristfÀllig utbildning."
Ni tror kanske att det hĂ€r var en aktuell kommentar, men den Ă€r bara en lĂ€tt travestering ur den franska filosofen Jean-Jacques Rousseaus bok: âDu contrat social ou Principes du droit politiqueâ frĂ„n 1762!
För att trygga en levnadsstandard som ligger i nÀrheten av den vi haft och i viss mÄn fortfarande har, sÄ krÀvs ett helt nytt skolsystem. Detta mÄste, som tidigare, styras av staten och en skolstyrelse. Studentexamen mÄste Äterinföras med samma examensprov över hela landet. SÄledes samma krav för alla som önskar högre utbildning. I dag Àr skillnaderna mellan olika skolor och olika geografiska platser enorma. Vilket innebÀr att vÄra universitet bestÄr av gigantiskt stora individuella skillnader bland sina elever vad gÀller kunskaper nödvÀndiga för akademisk utbildning. För att universitet och högskolor ska fÄ behÄlla sina bidrag fÄr studerande godkÀnda betyg trots bristande kunskaper. SÄledes har vi ett obehagligt stort antal yrkesutövare med akademisk examen, som egentligen inte borde ha godkÀnts för sin roll.