Lyssna på Konsumentverket – begränsa telefonförsäljningen

Skribenten vill liksom Konsumentverket se hårdare tag mot telefonförsäljning.

Skribenten vill liksom Konsumentverket se hårdare tag mot telefonförsäljning.

Foto: Per Larsson (TT)

Insändare2024-10-14 12:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

S, SSU och S-kvinnor har insett problemet med telefonförsäljning av S-lotter. Det är nämligen telefonförsäljningen som är roten till problemet med lurade konsumenter och speciellt äldre människor.

Jag är säker på att jag talar för en majoritet av svenska folket som blivit uppringda av envisa telefonförsäljare. I en artikel publicerad i SVT Nyheter 12 oktober 2024 bekräftas detta av Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell som anser att det krävs betydligt hårdare tag mot telefonförsäljning. Nu vill hon se ett förbud mot att teckna kreditavtal över telefon och stoppa telefonförsäljare från att kontakta personer som inte har samtyckt till det.

Cecilia Tisell skriver på DN Debatt att det har synliggjorts ”ett oskick som fått pågå alltför länge”. ”Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska”, skriver Tisell.

"Vi föreslår specifikt att det införs ett rent förbud mot telefonförsäljning av lån", säger Tisell. Hon vill också se ett opt-in-system, där företag – till skillnad från i dag – bara får kontakta konsumenter som har gett sitt tillstånd, genom avtal eller på annat sätt.

"Undersökningar som vi har gjort tidigare visar att många konsumenter över huvud taget inte vill bli uppringda av telefonförsäljare", säger hon.

En uppmaning till äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M) och Ulf Kristersson (M), som säger sig vilja värna de äldre, är att verkställa den lagändring Konsumentverkets generaldirektör kräver för att få ett slut på telefonförsäljning.