Medarbetarna har varit sjuka och haft semester

Divisionschefen för primärvård i Sörmland beklagar att "Besviken pensionär" haft svårt att komma fram till vårdcentralen. Semester och sjukdom hos personalen anges som främsta orsakerna.

Divisionschefen för primärvård i Sörmland beklagar att "Besviken pensionär" haft svårt att komma fram till vårdcentralen. Semester och sjukdom hos personalen anges som främsta orsakerna.

Foto: Fredrik Persson/TT

Insändare2022-08-09 07:44
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till besviken pensionär. ("Hur kommer man fram till vårdcentralen", EK 5 augusti.)

Jag vill börja med att beklaga din upplevelse att det inte går att nå din vårdcentral. Generellt sätt har vi tyvärr en sämre telefontillgänglighet under sommaren då våra medarbetare behöver få sin välförtjänta semester samtidigt som sjukfrånvaron bland medarbetarna varit högre än tidigare somrar. Sammantaget innebär detta att vi inte har kunnat ha en så god tillgänglighet för telefonkontakter som vi önskar. 

För att erbjuda patienter fler vägar in i vården har vi under året infört Vårdkontakt direkt. Där kan du söka vård, få kontakt med din vårdcentral eller din BVC på digital väg. Beroende på dina symtom kan du få egenvårdsråd eller chatta med en sjuksköterska.

Du kan även söka vård genom att ringa 1177 eller välja att chatta med sjuksköterska på 1177 genom tjänsten Vårdkontakt direkt.