Miljöhänsyn bakom grusvalet på vägbanorna

Mikael Arvidsson, enhetschef på gatuenheten, svarar en insändare som handlade om grus som förstör cyklarnas däck.

Mikael Arvidsson, enhetschef på gatuenheten, svarar en insändare som handlade om grus som förstör cyklarnas däck.

Foto: Leo Sellén / TT

Insändare2022-04-25 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Krister Johanssons insändare ”Låt oss cyklister slippa krossgrus nästa år” publicerad den 19 april. Först och främst är det glädjande att du har möjlighet att välja cykel före bil – och att du dessutom gör det. Cykel har precis som du skriver framtiden för sig. Sedan förstår jag din frustration över det merarbete som en punktering på cykeln för med sig.

Stenflismaterialet som vi använder är 4–8 millimeter och ett val av material som ska ge så lite klimatpåverkan som möjligt. Naturgrus är nämligen en ändlig resurs som varken får eller ska användas vid halkbekämpning.

Många cykelbanor och gångbanor sitter ihop och det gör det svårt att få till en lösning för alla. De som promenerar kräver halkbekämpning och cyklister är inte glada åt flismaterialet.

Att rusta sin cykel med vinterdäck är att föredra och dessa däck klarar en tuffare friktion mot ytan. Alternativ till traditionell halkbekämpning finns i form av salt och saltlake, men det ökar risken för skador på cykel igenom korrosion på lager och metall. 

Allt har en fram- och en baksida men vi gör vårt bästa för att du ska kunna cykla året om i Eskilstuna.