Missad hyra diskuteras med hyresgästen

Om en hyresgäst missar en hyresbetalning så försöker vi alltid ha en dialog. Skriver Liselotte Perbro, hyreschef Eskilstuna Kommunfastigheter AB.

Om en hyresgäst missar en hyresbetalning så försöker vi alltid ha en dialog. Skriver Liselotte Perbro, hyreschef Eskilstuna Kommunfastigheter AB.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Insändare2020-05-19 05:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till debattartikeln "Trygga människors boende i krisen"den 12/5. 

Att ha en trygg bostad är otroligt viktigt, inte minst i dessa tider. Om en hyresgäst missar en hyresbetalning så försöker vi alltid ha en dialog och höra varför hyran inte har blivit betald. Det var vår rutin innan corona-pandemin och den följer vi självklart även nu.

Vi har förståelse för att man ibland kan hamna i ekonomiska problem och försöker i de fallen hitta en lösning tillsammans med hyresgästen. Vi försöker ringa till dem som alltid har skött sina hyresinbetalningar och som har en hyra obetald.

Vårt mål är att ingen hyresgäst ska behöva bli avhyst. Om hyresgästen behöver hjälp med sin försörjning så uppmanar vi till kontakt med Socialförvaltningen.