MTR – en järnväg för de beställda

Är det en medveten strategi att göra så att pensionärer och ensamstående med barn inte ska ha råd att åka tåg, undrar Inger Ekman.

Är det en medveten strategi att göra så att pensionärer och ensamstående med barn inte ska ha råd att åka tåg, undrar Inger Ekman.

Foto: Niklas Holm

Insändare2021-12-27 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ännu en misslyckad upphandling och denna gång tågtrafiken och MTR. När ska politiker förstå att detta är något för proffs och inte amatörer. En järnväg för alla, för folket, var det inte så man en gång sa? Och vad har vi idag? Jo,, en järnväg för dom beställda. 

Min dotter som är ensamstående med två barn 8 och 12 år åker tåg från Stockholm till Strängnäs för att hälsa på mig. Innan MTR tog över kostade tågbiljetterna 125 kronor per resa dvs 250 kronor för en visit, barnen åkte gratis. Idag får hon betala 300 kronor för en resa dvs 600 för en visit. Barnrabatten är bara upp till 7 år.

Det kära politiker innebär för henne en höjning med 350 kronor, mer än 100 procent. Var det en medveten strategi att utesluta pensionärer (rabatten borttagen) och ensamstående med barn? Det förstår var och en att 600 kronor för att hälsa på mormor och morfar är ett stort hål i kassan. Vilken barnfamilj skulle idag välja tåget för en tur upp till Stockholm när det är så mycket billigare att ta bilen, trots de höga bensinpriserna? Visa att ni kan ändra detta och att det finns en vilja.