NÀr skolan brister kommer barnen i klÀm

InsÀndarskribenten menar att det Àr för fÄ nÀrvarande vuxna i skolan.

InsÀndarskribenten menar att det Àr för fÄ nÀrvarande vuxna i skolan.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

InsÀndare2019-11-04 05:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Som mamma till grundskoleelev kĂ€nner jag stor oro över de förutsĂ€ttningar som rĂ„der pĂ„ grundskolan idag. Det Ă€r fĂ„ behöriga lĂ€rare, eftersom arbetsförhĂ„llandena med större klasser och fler barn med sĂ€rskilda behov ger en orimlig arbetsmiljö. Yngre barn behöver alltid nĂ€rvaro av vuxna, det vet alla. 

Man fÄr inte göra illa nÄgon, varken fysiskt eller verbalt. Man fÄr inte gÄ runt i klassrummet, eller springa ivÀg. Nej, men man borde heller inte fÄ utsÀtta smÄ barn för byte av fröken tre gÄnger under ett Ärs tid. Och man borde inte acceptera större klasser.

Jag Ă€r vuxen, en nĂ€rvarande, kĂ€rleksfull förĂ€lder som lĂ€r mitt barn rĂ€tt och fel. Jag pratar dagligen om vĂ€rderingar och bemötande. Det Ă€r mitt ansvar att mitt barn inte far illa eller gör andra illa. Jag ser till att mitt barn Ă€r helt och rent, kommer i sĂ€ng i tid, Ă€r mĂ€tt och allmĂ€nt tillfreds. Jag Ă€r Ă€ven ett givet stöd vid lĂ€xlĂ€sning, ser till att mitt barn har frukt, extraklĂ€der och gympapĂ„se med sig till skolan. 

Trots detta, Àr mitt barn ibland svÄrt att ha att göra med i skolan, enligt pedagogerna. Det hÀnder att mitt barn Àr elakt mot klasskamrater, inte lyssnar, stör under lektionstid och hittar pÄ dumma hyss. Dessa situationer uppstÄr enbart dÄ det inte finns nÀrvarande, trygga vuxna kring mitt barn som tar sig tid att ge mitt barn vad hen behöver.

ÄndĂ„ Ă€r det alltid mitt barn som fĂ„r skulden. Det Ă€r jag som fĂ„r komma pĂ„ akutinkallade möten med hens lĂ€rare (som i sjĂ€lva verket inte Ă€r en behörig lĂ€rare) och bitrĂ€dande rektor. FastĂ€n det Ă€r i skolan det brister. Vad kan man egentligen stĂ€lla för krav pĂ„ sitt barn under rĂ„dande omstĂ€ndigheter i skolan?