Ökad kompetens hos lärare kan minska psykisk ohälsa

Det finns ett stort behov av att lägga till moment som rör psykisk ohälsa i lärarutbildningen, menar insändarskribenterna.

Det finns ett stort behov av att lägga till moment som rör psykisk ohälsa i lärarutbildningen, menar insändarskribenterna.

Foto: Berit Roald/TT

Insändare2022-08-09 19:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utbildningsplanen för lärarstudenter idag täcker förvisso flertalet delar inom just individanpassad undervisning, men vi ser en stor avsaknad av ämnen som psykisk ohälsa, något som tyvärr bara ser ut att bli allt vanligare bland dagens ungdomar. Tycker vi inte att en lärare borde ges verktyg att handskas med dessa problem likväl som att vid behov kunna ge en elev extra stöd?

Folkhälsomyndighetens årsrapport 2021 rapporterade att 71 procent tjejer och 45 procent killar i åldrarna 16–29 år lider av någon form av oro, ångest eller ängslan. Av dessa var det enbart 20 procent tjejer och 10 procent killar som uppgav svårare besvär. Tänk vad mycket bättre och snabbare hjälp alla hade kunnat få, om de delats upp bättre. Detta är något man kan lösa enkelt om de med lättare besvär bemöts direkt av en lärare som för tillfället agerar en stöttande vuxen, medan de med svårare och mer omfattande besvär får mer grundlig hjälp av utbildad personal, exempelvis en kurator.

Vi förstår att det kan vara både knappt med tid och finansiella resurser för detta att fungera, men samtidigt är väl alla lärare där för ungdomarnas bästa? Väger inte ungdomarnas hälsa tyngre?

Det behövs i grund och botten inte mer personal utan snarare bättre utbildning om hur vi bör bemöta våra ungdomar, vilka i någon mån lider av psykisk ohälsa. Det som däremot blir problem i dagens samhälle är att alltför få lärare besitter den kompetensen. Allt arbete hamnar därför på kuratorerna vilket i sin tur kräver såväl fler anställda som kompetenta kuratorer för att möta samma behov och få någon som helst effekt på samtalen. Att anställa fler är självklart inget man gör över en natt. Men man kan definitivt spara mer tid än vad det tar, då dessa ungdomar får hjälp innan deras besvär blir värre och kräver mer omfattande hjälp.

Sammanfattningsvis kan vi vara överens om att det finns ett stort behov av att lägga till moment som rör psykisk ohälsa i utbildningen för läraryrket. Detta medför även att de redan färdigutbildade lärarna i tjänst skulle behöva komplettera med en eller flera kurser inom detta område. Det är något som i första hand skulle kunna ske under planeringstillfällen såsom innan/efter att eleverna gått på sommarlov för att bara nämna ett exempel.