Det har nu gått ett halvt år med nya Mälartåg. Ett halvår fyllt av besvikelser. Cirka tre dagar i veckan reser jag kollektivt i tjänsten. Oftast inom Mälardalen, men cirka en gång per vecka längre. Resorna sker i tjänsten och jag är hänvisad till enkelbiljetter. Under en arbetsdag kan jag behöva besöka flera orter i Mälardalen. En dag skulle kunna se ut så här: Börja dagen i Eskilstuna och åka till Västerås för möte. Därefter till Stockholm för ett möte och tillbaka till Eskilstuna. Totalt reser jag med tåg för cirka 50 000 kr/år.
Efter december har ingenting blivit bättre vad gäller biljetter och det praktiska kring mina resor. Punktligheten har försämrats, samtidigt som uppdatering av informationen är ett hån. Er hemsida visar vilka tågnummer som är inställda, medan jag som resenär är intresserad av vilken avgång som är inställd.
Det är inte längre möjligt att köpa dagsbiljetter, utan enbart biljetter till en specifik avgång. Jag vet sällan när mina möten slutar, vilket innebär två separata köp och därmed ökade kostnader för min arbetsgivare och ökad tidsåtgång för mig vid redovisning av utlägg.
Ni menar att ni kör kollektivtrafik och att det därför blev upptill 300 procent dyrare att resa i december. Problemet är att ni inte agerar som kollektivtrafik, Den resdag jag beskrev ovan blev totalt nio biljetter fördelat på fem aktörer och kostade cirka 700 kronor. Motsvarande om ni bedrivit kollektivtrafik hade varit en (1) biljett som kostat 3-400 kronor. Just nu är ni varken eller. Ni har tagit bort rabatter som tågbolag har, samtidigt som ni inte gjort det till kollektivtrafik och samordnat biljetterna inom regionen utan jag måste köpa en biljett för varje trafikslag på varje ort. Ni har valt det sämsta för resenären.
Försämringar efter december -21.
• Priset för en dagsresa till Stockholm för en ensamstående med två grundskolebarn har ökat från 320 kronor till 800 kronor.
• Lägsta pris för en vuxen att resa till Malmö har ökat från 299 kronor till 399 kronor.
• Lägsta pris för en familj att åka till Köpenhamn har ökat från 668 kronor till 1178 kronor.
• Försämrad service för storresenärer på Stockholm C.
• Ingen eller mycket bristfällig information vid tågbyte.
• Ingen personlig uppdatering av trafikläget efter köp av biljett.
Min mycket enkla fråga är hur ni ser på att det enbart blivit sämre efter bytet och varför är det enbart månadspendlare som ska få kollektivtrafikens fördelar. Det är inte rimligt att en dags resande kostar en fjärdedel av en månadsbiljett och innebär köp av nio enskilda biljetter.