Öppet brev till Strängnäs nya utbildningschef

Teddy Söderberg är ny utbildningschef i Strängnäs kommun. Han hälsas välkommen av företrädare för Lokalpartiet med en önskelista.

Foto: Pressbild

Insändare2024-10-10 19:43
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Välkommen till Strängnäs kommun, Teddy Söderberg! Du är efterlängtad.

Lokalpartiet har tagit ledarflaggan i skoldebatten och kritiken har ofta kommit till uttryck i vår lokala tidning. Vi läser att ditt mål är att ”skapa goda förutsättningar för välfungerande verksamheter med god kvalitet” (Strengnäs Tidning 26 juni) och att ”likvärdighet och undervisningskvalitet” är centralt för dig (Strängnäs kommuns hemsida). Bra, du har vårt fulla stöd!

Svaga resultat har gett oss en skolkultur som tycks tro att det går att prata upp elevernas betyg. Majoritetspolitiker och skolledare målar ofta skolan i mycket ljusa färger och får för det långa applåder, men när betygens kalldusch kommer är det tyst.

En mer faktabaserad kultur, till exempel ordentliga siffror flera gånger under läsåret – till föräldrar och politiker – på hur skolarbetet går, ger en konstruktiv kultur. Då hinner nämnd och skolor reagera under terminerna.

Positiv kritik och en faktabaserad dialog behövs för att bygga upp motivationen hos våra skolor. Att ställas inför fait accompli på skolavslutningen hjälper ingen.

Värna den stora förmåga som finns hos skolornas rektorer och lärare, i kommunala som i fristående skolorna. Lokalpartiet har i budget för 2025 föreslagit att Barn- och utbildningsnämnden får ett tillskott på 75 miljoner kronor. Pengar betyder inte allt, men för en nystart för kommunens skolor behövs tillskott. Skolans viktiga roll i samhället måste försvaras!

Vi avslutar med en önskelista:

• Skapa lika möjligheter för alla barns utveckling i alla kommundelar.
  • Ge våra rektorer och skolans pedagoger vad som krävs för skolans utvecklingsarbete.
  • Skapa bättre ordning och reda i våra skolor.
  • Öka närvaron bland eleverna.
  • Skapa de förutsättningar som barn med särskilda behov behöver.
  • Ha koll på pojkar i högstadiet, så att de inte halkar efter.
  • Stöd BUN med skarpa beslutsunderlag som för skolan framåt.
  • Förbättra samarbetet med Socialnämnden så att tidiga och förebyggande insatser kan gå från prat till verklighet.

Hjärtligt välkommen, och vi ser fram emot att få samarbeta med dig!