Oproffsiga fakturor av Strängnäs kommun

Signaturen "Inte gammal ännu" tycker att Strängnäs kommun borde kunna få ordning på sitt faktureringsprogam lite snabbare.

Signaturen "Inte gammal ännu" tycker att Strängnäs kommun borde kunna få ordning på sitt faktureringsprogam lite snabbare.

Foto: Albin Persson

Insändare2022-05-03 07:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Strängnäs kommun har bytt faktureringsprogram. Inget konstigt med det. Det som är konstigt är att efter 2 1/2 månad är det fortfarande inte under kontroll. Första månaden kom ingen faktura alls, den kom 1 1/2 månad senare. Det står leveransdatum 220218, men verklig ankomst var 220323 med förfallodatum 220228. Jag ringde och fick svaret att det var inget problem att betala "för sent", eftersom det bara var problem i systemet.

I april kom en faktura med korrekt datum och korrekt betalningsdatum. Samma månad, alltså april, kommer ytterligare en faktura: leveransdatum 220425 enligt faktura med ankomst 220428, sista betalningsdag är då 220429, det vill säga om en dag. 

Nu undrar jag som skattebetalare, varför kom de inte tillsammans i ett kuvert? Jag är själv företagare och skulle skämmas att skicka en faktura med en dags förfallodatum. Det fanns ingen information medskickad om vad som hänt. 

Stackars medborgarkontoret som nu får ta alla samtal med arga eller fundersamma människor. Detta är inte att vara ekonomisk med våra pengar. Kräver lite proffsighet även av en kommun.

En sak till. Urdåligt att man inte längre kan välja vilken hemtjänst man önskar. Det är inte en borgerlig politik.