Onödigt krångligt att få tag i polisen

Att komma fram till en livs levande person som vet vad man pratar om, är inte det lättaste om man ringer 114 14.

Att komma fram till en livs levande person som vet vad man pratar om, är inte det lättaste om man ringer 114 14.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2022-08-08 07:41
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När man ringer till polisen på 11414 måste men ha gott om tid och stort tålamod. När man väl kommer fram får man tala med en telefonsvarare. Det svar man fick var "din plats i kön är 33" och väntetiden är 30 minuter.

När jag kom fram säger telefonsvararen ”säg kort vad du vill ha hjälp med”. Jag svarar fordonskontroll, jag får då flera frågor, bland annat "tror du fordonet är stulet?". Jag svarar, det vet jag inte, det trodde jag polisen skulle kontrollera. "Du måste svara ja eller nej på frågan" säger telefonsvararen, vilket jag ej kan.

Jag blir då kopplad till en sambandscentral någonstans i Sverige. Där blir det ännu en väntan i telefonkö. Hur lång väntan blir där, finns ingen information om. Väntan blir cirka 8 minuter. Nu får jag i alla fall prata med en fysisk person som så klart inte har någon som helst lokalkännedom. Att förklara för henne att det har stått en bil med en person i flera timmar i en skogsglänta strax utanför Eskilstuna blev inte lätt. Jag frågade då om jag inte kunde få tala med någon polis i Eskilstuna som säkert vetat var bilen stod, men det fick jag inte. Till sist förstod den i sambandscentralen var bilen stod och att polisen skulle kontrollera denna.

Hela detta enkla ärende tog cirka 45 minuter att få klarhet i. 

Efter omorganisationer som polisen genomgått har det bara blivit allt svårare för allmänheten att få kontakt med polisen. Hur och varför har det blivit så? Det måste vara en tiotusenkronorsfråga som ingen kan svara på och ingen har ansvar för.