RĂ€cker oljan till alla fossilbilar?

Simon i StrÀngnÀs svarar en insÀndare med rubriken "RÀcker elen till alla elbilar?"

Simon i StrÀngnÀs svarar en insÀndare med rubriken "RÀcker elen till alla elbilar?"

Foto: Erik Svensson/TT

InsÀndare2022-01-26 21:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar till signaturen "Gigolo" med insÀndaren "RÀcker elen till alla elbilar?" Det Àr rimligt att med tanke pÄ den senaste tidens tumult pÄ elmarknaden frÄga sig om det verkligen Àr dags att skaffa en elbil. Att vÀlja bort elbilen pÄ grund av att laddningen skulle vara för kostsam med dagens elpriser kÀnns dÀremot som ett argument som saknar grund. För det första Àr dagens elpris ett extremfall, och det Àr osannolikt att det skulle hÄllas pÄ samma höga nivÄer Äret om. För det andra Àr dagens bensin- och dieselpris Àven det extremhögt, men ser istÀllet ut att mer sannolikt fortsÀtta bli högre. För argumentationens skull kommer hÀr ett kostnadsexempel utifrÄn egen erfarenhet efter mitt första halvÄr som elbilsÀgare utan möjlighet till laddning hemma.

PÄ de offentliga laddstationerna har jag vissa delar av hösten kunnat ladda "lÄngsamt" för 3 kronor per kWh genom att lÄta bilen stÄ exempelvis vid tÄgstationen nÀr jag Äkt in till storstan över dagen. Oftast har jag dock fÄtt lov att ladda "snabbt" för 5 kronor per kWh, ett pris som Àr högre Àn vinterns rekord för timpriset pÄ hushÄllsel i vÄrt elomrÄde. RÀckvidden har varierat med vÀdret, men under de strÀngaste vinterdagarna med tio-femton minusgrader har jag Ätminstone fÄtt ut 15 mil frÄn batteriets 50 kWh. Detta motsvarar alltsÄ en kostnad pÄ runt 16 kr per mil, om jag bara skulle ladda "snabbt" pÄ offentliga laddstationer och sÄdant vintervÀder var permanent.

En bensinbil av samma modell drar enligt tillverkaren sjÀlv 0,53 liter per mil och uppÄt, en siffra som alltsÄ med största sÀkerhet Àr högre i verkligheten. Denna optimistiska förbrukningssiffra motsvarar med dagens bensinpris runt 10 kronor per mil.

Under de sĂ€msta av omstĂ€ndigheter – dyr laddning och vad som numera Ă€r ganska extremt vintervĂ€der – skulle alltsĂ„ min elbil kosta 60 procent mer Ă€n motsvarande bensinbil skulle kosta under de bĂ€sta av omstĂ€ndigheter med dagens bensinpris, som alltjĂ€mt stiger. Om jag bara laddade "lĂ„ngsamt" elimineras kostnadsskillnaden. Om jag kunde ladda hemma, till hushĂ„llselspris, skulle kostnaden i snitt bli betydligt lĂ€gre Ă€ven över en hel vintersĂ€song, och pĂ„ sommaren – nĂ€r jag fĂ„r ut som flest mil ur batteriet och elpriset ofta Ă€r som lĂ€gst – blir kostnaden bara en liten brĂ„kdel.

SÄ att anvÀnda toppnoteringar i elpriset för hushÄllen som argument mot att skaffa en elbil , det hÄller helt enkelt inte. FrÄgan som Àr minst lika aktuell Àr kanske: RÀcker oljan till alla fossilbilar?