I en debattartikel nyligen (skriven av Catharina S:T Cyr (M) och Nasra Ali (S), red:s anm.) lyfts utbildningskvalitet och likvärdighet fram som viktiga områden för Strängnäs skolor. Det är en ambition vi delar, men för att uppnå dessa mål behöver vi säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med skollagen och med fokus på elevernas resultat.
Skollagen ställer krav på huvudmannen att skapa förutsättningar för att alla elever ska nå kunskapsmålen. Det räcker inte med att värdesätta eller främja dessa mål – de måste följas upp och utvärderas utifrån faktiska resultat. Här ser vi ett behov av att sätta tydligare och mätbara mål som kan visa om insatserna verkligen leder till förbättringar.
Den senaste rapporten från Skolverket (4 december 2024) är ett positivt exempel som visar att svenska elever nu presterar bättre i matematik. Det är den typen av framsteg vi behöver sikta mot även här i Strängnäs. Vi tror på nya utbildningschefen Teddy Söderbergs förmåga att föra fram skolan i Strängnäs ihop med nämnden. Teddys mantra ”Förbättra elevernas resultat” ger framtidstro. Han har med sig mycket kunskap och visar ett genuint intresse för hela Strängnäs.
Lokalpartiet valde att godkänna verksamhetsplanen i förhoppningen att den ska bidra till en positiv utveckling för våra skolor, genom samverkan, engagemang och konstruktiv dialog. Politikernas uppdrag är att försvara eleverna – inte skolan.
Nu är det viktigt att vi följer upp att planen genomförs med tydligt fokus på resultat och att vi tillsammans arbetar för att ge våra elever de bästa förutsättningarna för framtiden.