Ryanair gick nyligen ut med en reklamvideo som blivit viral för sitt “mod” gentemot sina kunder. En följetong som Ryanair fått höra i många år är kritiken på hur flygbolaget utnyttjar sina kunder, lagligt men hela tiden på gränsen genom oförutsedda extra kostnader som tillkommer. Många kunder luras av billiga priser för att sedan få service som är under all kritik.
En akilleshäl som de flesta brukar beklaga sig över är hur man som kund får betala en avgift för att man inte checkat in online en viss tid innan avgång. Kritiken bland dessa drabbade kunder handlar om två saker, dels att det är information man inte nåtts av och dels det faktum att det inte finns möjlighet att checka in på plats utan extra avgift.
Viktigt att poängtera är att i bara Sverige är det sex procent som lever i digitalt utanförskap, runt 600.000 människor. Ska man straffas av ett företag ekonomiskt för att man inte haft möjlighet eller valt att leva utanför det digitala samhället? Gamla som har svårt med det digitala förtjänar en värdig ålderdom, inte straff från Ryanair bara för att företaget vill tjäna pengar.
Mitt i allt detta kommer en reklamfilm där en ung person säger att han aldrig ska åka med flygbolaget igen varpå den andra påtalar hur Ryanair inte behöver “oorganiserade små bebisar" som kunder som sedan avslutas med textraden "Check in online”. Den har fått beröm från vissa där man tycker det är ett bra uppläxande av beklagande kunder, men det är många som inte får höja rösten i denna frågan. Alla de som lever i ett digitalt utanförskap utelämnas ännu en gång av ett likgiltigt företag.