Nu har det sannerligen gått för långt! Anarki råder i trafiken sedan elsparkcyklarna kom. Samhället måste snabbt sätta stopp för de stora risker egensinniga elsparkåkare utsätter oss för. Nästan dagligen blir jag som gångtrafikant utsatt för elsparkåkare, som ljudlöst och i hög fart sveper förbi när jag promenerar på gång- och cykelbanor här i Strängnäs.
Åkarna passerar i hög fart på vilken sida som helst. Häromdagen blev jag hänsynslöst omkörd av två unga grabbar på en elsparkcykel på mindre än en halvmeters avstånd. De kom smygande i god fart bakom mig och i dag existerar inte ringklockor – i vart fall utnyttjas de inte. Jag ropade åt dem att dämpa farten, men fick svaret att ”hålla käften”.
Har man dessutom en hund i koppel kan man lätt hålla sig för skratt. Hemska tanke: Vad skulle hända om en hund – eller ett litet barn – hastigt och oberäknat flyttar sig en halv meter åt ”fel” håll när en elsparkcykel passerar? Risk för en olycka med oviss utgång för de inblandade. Vem är ansvarig? Vad säger kommunledningen och rättsvårdande myndigheter?
Elsparkcyklar i händerna på oansvariga människor, oavsett ålder och med bristande kunskap, fantasi och empati är en styggelse. Får en elsparkcykel framföras av vem som helst, hur som helst? Och vem bär ansvaret för en olycka där föraren är omyndig?
Jag förstår ärligt talat inte hur någon förälder kan sätta ett så farligt redskap i händerna på sitt barn. Åkarna kommer ofta farande i god fart och tycks inte ha fantasi ens att skydda sig själva: endast ett fåtal bär hjälm. Men har man redan ”hål i huvudet”, som vissa marodörer tycks ha, gör det kanske mindre om sparkcyklisten får ytterligare hål i huvudet vid en olycka?
För en tid sedan kunde vi läsa om en vuxen person som vurpade med sin elsparkcykel och slog i huvudet vid fallet. Han avled av skadorna. Tragiskt, men vem tänker på oss andra trafikanter? Nu är vi ”oskyddade gångtrafikanter” inte trygga ens på gång- och cykelbanorna! Bilarna är inte längre samma hot när trafiken separerats. Bilar framförs enligt speciella regler och av förare som utbildats i trafiksäkerhet. Men hur är det med elsparkåkarnas kunskaper?
Hur de ”odödliga” elsparkcyklisterna resonerar förstår jag inte, men jag bävar för den dag olyckan är framme. I lördags blev jag omkörd av en elsparkcykel inne i Strängnäs tätort just när jag skulle göra en vänstersväng med bilen in på en sidogata. Jag såg plötsligt i sidobackspegeln att en elsparkcyklist höll på att skära min kurs på vänster sida och jag fick snabbt avbryta min manöver. Killen svischade med god fart förbi i vänstertrafik och tycktes helt obekymrad av situationen.
Vad hade hänt om jag inte sett honom i sidospegeln och han hade kört in i min bildörr? Räknas en elsparkcykel som ett fordon? Vilka regler gäller? Vem bär ansvaret vid en sådan olycka? Elsparkcyklarna saknar dessutom registreringsnummer – hur får man då tag i en smitare?
Vem ansvarar för dessa ”kamikazeryttares” framfart? Nu måste något göras från samhällets sida för att stoppa den laglöshet som har brett ut sig i trafiken.
Till polisen: Vilka regler gäller? Informera allmänheten! Kampanja i skolorna? Sätt ut civilklädda trafikpoliser som kan stoppa vansinnesfärder och förverka trafikmarodörers elsparkcyklar.
Till kommunens ansvariga: Lägg ut farthinder på gång- och cykelbanor vid utsatta platser!
Jag ser fram emot en klar och tydlig – och snabb – reaktion från samhällets sida.