Angående Regionens beslut att Ögonkliniken på Mälarsjukhuset ska ta över all verksamhet förutom ett visst antal ögonoperationer.
Jag och många med mig skrev insändare om de problem vi upplevt på Ögonmottagningen. Ingen kontinuitet eller säkerhet i verksamheten vilket resulterade i uteblivna eller försenade besök. Vid samtal inga besked, brist på läkare och sjuksköterskor. Detta i total kontrast med Optalmica där allt bara fungerat.
Vid kontakt nu med Ögonmottagningen är det precis som förut. För mig gäller inte tidigare planerad besökstid utan framskjuten en eller flera månader, allt preliminärt på grund av resursbrist. Då jag ska resa bort ville jag ha en tid då jag var tillbaka, nej systemet tillät inte sån planering. Då ville jag inte ha en kallelse under tiden jag är bortrest, gick inte att planera så, det kommer en kallelse. Men jag kan ju inte boka av, inte infinna mig, men ändå tvingas betala avgiften. Ja precis så är systemet upplagt.
Till dig Monica Johansson (S) regionstyrelsens ordförande och ytterst ansvarig. Det skulle ju bli så mycket bättre med resurser, vi skulle inte märka någon skillnad mot Optalmica. Ja, politiska uttalanden är ju en sak, konsekvenserna en annan som du borde fördjupa dig i och dra lärdom av.
Till dig Ingrid Krona verksamhetschef, hur vore det att tänka i banor som kundorientering. Väntelista som man kan anmäla sig till för avbokade besök. Planeringssystem som planerar längre fram i tiden. Kallelse inte skickas ut den period man meddelat man inte kan. Skälet till flytten från Optalmica är givetvis bara pengar, en besparing som ger oss en sämre vård.