Eskilstuna-Kuriren verkar helt ha tappat koncepterna i valet av inriktning på tilltal och kommunikation med sina följare. På förstasidan och ett helt mittuppslag introduceras likt en filmstjärneintervju två unga medarbetare drickandes champagne. De säger att ”nu är slut med att bara skriva nyhetstexter för gamla människor”. Deras största intresse är att ”festa, dricka alkohol och supa”! Och ”det är hög tid att de äldre får anpassa sig efter de yngres språk”.
En äldre och trogen läsare tar sig för pannan. Utvecklingen mot sådant innehåll är förnedrande. Visserligen är det här introduktionen av en blog, en ny elektronisk gren på det slokande moderträdet Eskilstuna-Kuriren, men det är ändå en alarmerande signal om kursändring i urval och presentation av EK:s utbud. Introduktionen ovan visar att attityden och anslaget hos de nya medarbetarna har ledningens gillande. För att locka nya följare släpps tydligen alla kvalitetskrav.
Det är en tragisk utveckling efter uppslukandet med nedskärningar från den stora koncernen fjärran från Eskilstuna. EK:s motto att bedriva sökande journalistik och vara en garant för demokrati och lokalt material får allt mindre utrymme.
Tidningsdöden är ett lika stort hot mot en vuxen publik som den ihållande pandemin. Och EK verkar ha kastat in handduken. I stället för att vaccinera upp innehållet ska IT-generationen ta över. Slut med texter för gamla. Nu ska det festas och supas i stället. Dags att samtidigt byta namn. Flaskposten?!
Gonatt sa fan, när han damp i vattsån.
Sven Strömberg
gammal journalist
Svar
Hej Sven!
Ja tiderna förändras. Så också journalistiken. Samtidigt som vi ska fokusera på granskande journalistik och vara så relevanta som möjligt för så många som möjligt så behöver vi även nå en yngre publik. Vi har olika poddare utifrån som ska tillföra något nytt till våra läsare/lyssnare. Vi har en om affärsliv, en om fotboll. Nu har vi en podd för ungdomar. De två tjejerna som har podden har fått i uppdrag att skildra sina vardagsliv. Och som för många ungdomar är det högt och lågt, som livet ser ut för en ung vuxen.
Vi kommer givetvis att säkerställa att dess innehåll håller sig inom de pressetiska gränserna. Men vad som i övrig sägs i podden är upp till dem. Och du som lyssnare bestämmer ju själv om du vill höra det eller inte. Men målgruppen är främst dem under 30.
Med vänlig hälsning
Eva Burman
Chefredaktör och ansvarig utgivare