Visste du attâŠ
⊠i en friskola som drivs som ett aktiebolag kan ledande personer sitta pÄ flera stolar samtidigt. De kan vara lÀrare/rektor/bitrÀdande rektor/huvudman/Àgare. Alla stolarna samtidigt. Helt lagligt. De utreder sig sjÀlva vid problem. Som i en ask, problemen stannar i asken.
Detta ser en del âinte som nĂ„got större problemâ. Hur mĂ„nga byter Ă„sikt om de representerar ledningsgruppen som rektor, kontra som huvudman? Kan en aktiebolagsrektor fĂ„ en skarp tillsĂ€gelse frĂ„n Ă€garna i ett sĂ„dant fall? Ăr detta demokrati? I dagslĂ€get helt lagligt, men hur demokratiskt Ă€r det för lĂ€rare och elever?
Finns det nÄgon möjlighet att ett rektorsbeslut kommer att Àndras om man gÄr högre upp om de sitter pÄ för mÄnga stolar samtidigt? Vart vÀnder sig lÀrare om de har synpunkter pÄ sin rektor? VÄgar de ha synpunkter?
Riksdagen har konstitutionsutskottet med utomstĂ„ende granskare. En friskola har Skolinspektionen som tar emot synpunkter/klagomĂ„l, ber att skolan ska utreder saken. I ett aktiebolag utreder de eventuellt sig sjĂ€lva, genom att skriva vad de tĂ€nker göra för Ă„tgĂ€rd pĂ„ Skolinspektionens utlĂ„tande/synpunkter och sedan meddela detta till Skolinspektionen och till den person som skickat in skrivelsen. Ingen annan uppföljning skerâŠ
Jag skulle se fram mot en debatt inför valet i höst dÀr de olika friskolornas organisation, styrande, och demokrati diskuteras och i synnerhet friskolor som drivs som aktiebolag.