Skolan ska inte öka barns redan omfattande skärmberoende

Det är dags att ta forskningen om skärmtid på allvar, skriver företrädare för Liberalerna i Eskilstuna i ett svar till centerpartisten Jonas Franzon.

Det är dags att ta forskningen om skärmtid på allvar, skriver företrädare för Liberalerna i Eskilstuna i ett svar till centerpartisten Jonas Franzon.

Foto: Fredrik Sandberg (TT)

Insändare2024-11-30 05:49
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jonas Franzon från Centerpartiet skriver raljant om Liberalernas skolpolitik på insändarsidan i Eskilstuna-Kuriren. Hans insändare innehåller en del felaktigheter, varför vi känner oss nödgade att bemöta honom. 

Att påstå att Liberalerna, som leder skolpolitiken i Sverige, baserar ställningstaganden och policy på nostalgi och populism är såklart felaktigt. Den senaste tiden har det producerats en uppsjö av forskning som med stor tydlighet påvisar de negativa effekter som följer av intensiv och överdriven skärmanvändning.

Det är inte utan anledning som Barnläkarföreningen såväl som Folkhälsomyndigheten starkt rekommenderar att barn under två år inte ska använda sig av skärmar alls. Det genomsnittliga användandet av skärmar i Sverige är betydligt högre än så.

Det Liberalerna har framfört är att när barn och unga spenderar allt större delar av sin fritid framför skärmar och på sociala medier – på bekostnad av läsning och fysisk aktivitet – behöver skolan agera motvikt. Skolan ska vara en plats där barn och unga fastnar för att lära sig nya saker och läsa långa komplicerade böcker. Skolan ska inte vara en plats som ökar barns redan omfattande beroende av skärmar.

För svensk skolpolitik och för Sveriges barns skull önskar vi att Centerpartiet släpper sin nostalgiska syn på skärmtid och börjar lyssna på aktuell forskning.