Sluta experimentera med våra barn!

Starens förskola i Eskilstuna, med plats för 160 barn.

Starens förskola i Eskilstuna, med plats för 160 barn.

Foto: Joakim Serrander

Insändare2024-10-15 20:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läste en debattartikel i Aftonbladet 30 september, som heter "Stoppa megaförskolor – barnen mår inte bra", som jag rekommenderar alla att läsa som har med förskolan i Eskilstuna att göra. Den är skriven av vårdnadshavare som oroar sig för att dessa förskolor skapar ökad stress för både barn och personal.

I den hänvisar man även till Skolverkets kartläggning "Barngruppers storlek i förskolan" från 2016. I flera insändare i Eskilstuna-Kuriren under året har förskolans arbetsmiljö belyst utan att det händer något konkret och man fortsätter att bygga megaförskolor.

2007 blev den första så kallade megaförskolan, Djurgården 2, färdig. Då pratades det om att det skulle göras en utvärdering. Nu undrar jag, gjordes det någon? Och var, i såna fall, finns den att läsa? Skulle även vilja veta hur personalomsättningen ser ut på dessa stora förskolor jämfört med mindre.

Nu lägger man ner förskolan Skeppet i Torshälla och erbjuder plats på Staren, även det en megaförskola, som flera föräldrar har valt att flytta sina barn ifrån. För att lugna vårdnadshavarna berättar man att barnen delas in i mindre grupper under dagen, men hur fungerar det i praktiken? Under hur många timmar delas de in? Hur gör man vid raster, på eftermiddagarna, vid frånvaro med mera? Vi pedagoger jobbar inte alla från morgon till kväll och på vems premisser delas barnen in? Får barnen vara med och välja eller är det vi vuxna som bestämmer, utan respekt för barnens egen vilja? Sen har vi måltiderna, då barnen ska slussas in i omgångar i stora matsalar.

Kommunen skriver att de bygger en förskola för alla, men hur fungerar barn med koncentrationssvårigheter, autism eller ADHD på en sådan förskola, med mycket fönster överallt och stora matsalar? På vissa förskolor får dessa barn sitta och äta bakom skärmar, som om det skulle skydda från intryck. Vad tycker våra specialpedagoger, som har flerårig högskoleutbildning, om dessa förskolor? Får de vara med i processen när det byggs nya förskolor?

Jag skulle även vilja veta vilken forskning omkring barns behov av lugn och ro och trygghet Eskilstuna kommun använder sig av när de bygger nya förskolor. Och var finns den att läsa? Eller har ni hittat på något eget? Då vill jag gärna läsa det.

Förskolenämndens ordförande Nina Tuncer (S) säger i Eskilstuna-Kuriren att hon önskat göra ett verksamhetsbesök på en stor förskola. Bra! Gör det, men passa även på att göra ett besök på en mindre förskola också för att kunna jämföra och se hur det är att arbeta med färre barn och personal i stället för många barn och många vuxna. Sluta experimentera med våra barn!