Snabba pengar till viaduktvarning

Angående artikeln "Långtradare rammade viadukt – totalstopp i timmar". En enkel åtgärd torde vara att sätta upp en varningsbom. Skriver Åke Lagerbäck.

Angående artikeln "Långtradare rammade viadukt – totalstopp i timmar". En enkel åtgärd torde vara att sätta upp en varningsbom. Skriver Åke Lagerbäck.

Foto: Johan Petersson

Insändare2021-01-14 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående artikeln "Långtradare rammade viadukt – totalstopp i timmar" publicerad 8/1.

Det är en lastbilschaufförs ansvar att ha koll på höjden på sitt fordon och de hinder man ska passera. Ändå talar statistiken sitt tydliga språk om viadukten på Vasavägen i Eskilstuna, där har lastbilar fastnat ett otal gånger. Man förväntar sig inte en låg viadukt på en så stor gata. En enkel åtgärd torde vara att sätta upp en varningsbom.

Frågan om bom har ältats länge, utan resultat. Kommunen, som har ansvaret, har inte pengar i budget förrän tidigast hösten 2022. Det har vi full förståelse för, det finns ju mycket mera angelägna åtgärder som kräver pengar, såsom att lägga granitskivor på Drottninggatans nya gångbanor.

Men det finns ändå gott hopp om att få loss pengar till en varningsbom vid viadukten. Metoden kallas Bench Marking – man kollar hur andra har gjort. Gatukontoret behöver inte gå långt, svaret finns inom kommunväggarna.

2017 togs beslut att göra Sigurdsristningen tillgänglig för dem som har svårt att ta sig fram. Arbetet, med bland annat stentrappor, drog iväg i kostnader till 4,3 miljoner, vilket sades ändå ligga inom budget. När allmogen började knorra och hot om åtal enligt fornminneslagen kom upp valde man att tillsätta en utredning av oberoende part samt samråda med grannar och andra intressenter till en kostnad av 750 000 kronor. Var kom dessa pengar ifrån? När man fått bakläxa på bygget valde man att riva det till en kostnad av 560 000 kronor. Var kom dessa pengar ifrån?

Det finns uppenbart pengar att plocka fram vid behov, vilket väl inte bara gäller egenskapade behov, utan också behov ur trafiksäkerhetssynpunkt.