SSU föredrar sina käpphästar framför utbildningspolitik

Det svensk skola behöver är mer ordning och reda. Vi behöver skapa en miljö där alla elever får en möjlighet att lära sig. Skriver Jonathan Törnstrand, MUF och Joséphine Närholm, MSU.

Det svensk skola behöver är mer ordning och reda. Vi behöver skapa en miljö där alla elever får en möjlighet att lära sig. Skriver Jonathan Törnstrand, MUF och Joséphine Närholm, MSU.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2020-12-01 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på MUF vill ha elitism – vi vill ha jämlikhet den 25/11

SSU har lyckats producera en trött text där man i vanlig ordning anklagar rika människor och skattesänkningar för samhällets alla problem, det stämmer helt enkelt inte. Om ska man prata utbildningspolitik så måste man kunna leverera reformer, inte bara konspirationsteorier. 

SSU hävdar att praktisk-estetiska ämnen bidrar till en bred kunskap, vilket är sant. Vi bör ställa oss frågan om verkligen virkning och målande är vitala kunskaper för högstadieungdomar att utveckla när många inte kan klara av att bli godkända i våra kärnämnen. Om man tittar på de länder med framgångsrik skolpolitik så är en återkommande trend att de spenderar mindre tid på praktisk-estetiska ämnen och mer tid på SO, NO och engelska. SSU måste sluta sitta med huvudet bland molnen och istället börja kolla på vad som faktiskt fungerar i praktiken.
 

Den pedagogik som idag bedrivs i svensk skola slår absolut hårdast mot barn med svag socioekonomisk ställning och barn som har koncentrationssvårigheter. Vi vill till skillnad från SSU se en skola där alla får en chans att lyckas. Vi vägrar till skillnad från SSU, att försvara ett utbildningssystem som slår mot de svagaste.

Det svensk skola behöver är mer ordning och reda. Vi behöver skapa en miljö där alla elever får en möjlighet att lära sig, vi behöver ha en hårdare statlig översyn av både kommunala och privata skolor.