Inför riksdagsvalet sa Liberalerna att partiet skulle vara garanten för att regeringen sätter klimatet överst på dagordningen. Och så sent som i våras ville klimatminister Romina Pourmokhtari inte ta bort flygskatten. Ändå försvinner nu flygskatten i regeringens budgetproposition.
Även med den blygsamma flygskatt som varit har flyget med sin stora klimatpåverkan haft ett skatteundantag på flera miljarder kronor årligen. Nu blir det som om vi skulle ha noll procent skatt på fossila bilar.
I princip varenda nationalekonom håller med om att alla transportslag ska stå för sina miljökostnader.
Några hävdar att flygskatten inte behövs, eftersom flyget om två år kommer ingå i EU:s utsläppshandelssystem ETS. Men ETS omfattar varken utomeuropeiska flyg eller den omfattande klimatpåverkan som uppstår vid flyg på hög höjd. Även inom ETS kommer flyget att stå för mindre än hälften av sina miljökostnader.
Dessutom subventioneras svenska flygplatser. Så det är inte konstigt att det blir billigare att flyga än att åka tåg till många destinationer.
Det konstiga är staten stimulerar flygandet i en tid när Sverige inte klarar sina klimatmål, det dagligen slås nya värmerekord och allt fler människor tvingas på flykt från översvämningar, extremtorka och skogsbränder som syns från månen.
Sverige sticker inte ut med sin flygskatt. Frankrike, Tyskland och Danmark har en. Storbritanniens flygskatt är dubbelt så hög som Sveriges.
Frågan är om Liberalerna nu inte bara ökar utsläppen utan även förhandlar till sig möjligheten att flyga skattefritt ut ur riksdagen vid nästa val.
Tänk om, förhandla rätt. Stärk järnvägen genom höjd flygskatt!