Strängnäs kommun jobbar mot tydliga mål

Självklart Lennart Nilsson går det att få tjänstemännen inom socialkontoret att arbeta mot tydliga, mätbara och jämförbara mål. Skriver Bodil Mellgren, ordförande socialnämnden Strängnäs kommun.

Självklart Lennart Nilsson går det att få tjänstemännen inom socialkontoret att arbeta mot tydliga, mätbara och jämförbara mål. Skriver Bodil Mellgren, ordförande socialnämnden Strängnäs kommun.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2020-11-04 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till Insändare ”Flummiga mål i Strängnäs kommun” Strängnäs tidning 2/11-2020.

Självklart Lennart Nilsson går det att få tjänstemännen inom socialkontoret att arbeta mot tydliga, mätbara och jämförbara mål. Utöver nämndens mål i verksamhetsplanen (VP) är målen i verksamhetens kontorsplan styrande. Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) kvalitetsindex i form av Kommuners Kvalitet i Korthet (KKIK) är i fokus vid framtagande av målen.

Inom äldreomsorgen finns som i likhet med skolan ett antal olika jämförelsetal att använda sig av i kvalitetsarbetet. Utöver KKIK utgör exempelvis Socialstyrelsens Öppna jämförelser och IVO: s (Inspektionen för vård och omsorg) granskningar, viktiga redskap.

Dessutom använder vi från och med i höst en metod Kostnad/Brukare som ger oss en jämförelse gällande kvalité och kostnad med ett antal andra kommuner.

Att möjliggöra för medborgare att ta del av våra resultat förutom våra delrapporter och årsrapport är mycket viktigt.

Vill därför hänvisa till kommunens hemsida, strangnas.se/kkik där finns mängder av information att tillgå. Resultatet av Kostnad/ Brukare lägger vi ut på vår hemsida när det är klart.