Tips till kommunen: Så bör ni planera semesterperioden

Den ordinarie personalen inom hemtjänsten som inte har semester hinner inte vara med och instruera alla vikarier.

Den ordinarie personalen inom hemtjänsten som inte har semester hinner inte vara med och instruera alla vikarier.

Foto: Anne-Lie Andersson, TT

Insändare2024-08-02 11:58
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Snälla, snälla vård/omsorgsförvaltning i Eskilstuna kommun, nu har ni nästan ett år på er att planera för kommande sommarsemesterperiod inom hemtjänst. 

Sommaren 2024 har inte varit bra. Det fungerar inte med nya ansikten flera gånger i veckan! Det är inte ok att låta vikarierna komma till nya arbetsplatser och brukare gång på gång. Den ordinarie personal som är kvar kan inte hinna vara överallt och informera/instruera vikarierna om det är nya som kommer hela tiden. Och att låta vikarier instruera varandra, hur smart är det? 

Det finns genomförandeplaner för alla brukare men vilka vikarier hinner sätta sig in i dom och veta hur det i praktiken fungerar, i synnerhet om det är flera insatser/dag och olika från dag till dag. Och det kanske är enda besöket dom gör i sommar. 

Varje vår får vi veta att det behövs hundratals vikarier inom vård och omsorg och inställningen verkar vara att så många ungdomar som möjligt ska få ”in en fot i arbetslivet”. Då är arbete inom hemtjänst inte rätt ”fot”. Att utsätta brukarna för ett antal ovana ungdomar är oförsvarligt nonchalant. Att tro att ungdomarna ska klara uppgiften med ingen eller mkt dålig introduktion kan i stället vara en avskräckande start i arbetslivet. Det finns ungdomar med intresse och fallenhet för jobbet, ta väl hand om dom, men avstå från de som bara fyller luckorna i schemat.

Besöksfrekvens som brukar vara med 2 timmars mellanrum har ibland varierat mellan 30 min och 3,5 timme. Schemat är gjort efter tillgång på personal och inte brukarens behov. 

Tvätt vid behov har blivit ”ingen tvätt”. Tömma soppåsen – tja i morron kanske! Bädda sängen – varför det? Sopsortering? Ortos – vad är det? Fotstöd fungerar inte så det får vara. Medicindelegering? Tömma diskmaskin – står inget om det. Träning – hur? Var finns? Hur göra? 

Frågetecken och osäkerhet ger ingen trygghet. 

Några tips för kommande år:

  • begränsa antal vikarier/område så de och brukarna har chans att lära känna varandra
  • anställ en coach/område som har en specifik uppgift att handleda vikarier
  • uppvärdera arbetet i hemtjänst (inte för vem som helst)
  • ge mer tid till introduktion

Snälla snälla kommun, gör om gör rätt. Eller säg som det är; vi fixar inte det här utan frivilliga insatser. Anhöriga gör idag 70% och hemtjänst 30% av insatserna som behövs för att ge våra äldre en dräglig tillvaro. Hur blir förhållandet i framtiden?