Svar på insändaren "Behålla affärsidkare kvar i centrum" publicerad den 22 september.
Butiksutbudet har minskat i stadskärnan de senaste åren. Anledningarna till det är flera och går inte att beskriva i sin helhet här men några exempel kan ges. E-handelns utveckling har gjort att detaljhandelsföretagen skurit ner på antal butiker över hela Sverige. Varumärkena har börjat sälja direkt till slutkonsumenten och konkurrerar därmed med sina egna återförsäljare, dvs butikerna. Global prispress, ökande kostnader, sänkta marginaler och även utebliven generationsväxling hos enskilda handlare gör att butiker försvinner från marknaden. Utmaningarna med att digitalisera sin verksamhet och att navigera i det nya medielandskapet innebär att det numera ställs helt andra kunskapskrav på en butiksinnehavare än tidigare. Förändrade värderingar påverkar också vad människor väljer att lägga sina pengar på.
Sänkta hyror hjälper bara för stunden, om kunderna fortsätter svika räcker det inte ens med hyresfritt, personalkostnaden har långt större påverkan. Det är vi invånare som måste handla i våra butiker om de ska finnas kvar. Initiativet Handla för Eskilstuna försöker medvetandegöra just detta och här måste vi alla förstå vår roll i sammanhanget.
Shoppingen kan idag både börja och avslutas hemma i soffan, inspiration och spaning fås på nätet och i sociala medier. Detta nya beteende påverkar självklart besöksflödena till stadskärnan. Vi behöver tänka nytt och skapa ett innehåll i stadskärnan som skapar nya besöksanledningar med fokus på saker att göra och uppleva tillsammans.
Vi upplever, utvecklar, inspirerar. Vi gör Eskilstuna - tillsammans!