Jag läste härom veckan en insändare om effektiv administration som hade gjorts i Eskilstuna kommun (se insändaren "Kommunens effektivisering har gjort allt sämre", publicerad 4 februari). Jag har flera vänner som arbetar i kommunen och det finns nog ett och annat att säga om hur det projektet har genomförts.
Men det är inte därför jag skriver in, det är emellertid på samma tema: vad vi gör med våra skattepengar och hur politikerna prioriterar dem. Effektivitet i kommunen.
Jag har förstått att det finns ett kommunkontor och där verkar det inte vara samma krav på effektivitet. Hur många strateger finns det i dag och hur många fanns det för tio år sedan? Eller den viktiga frågan: hur många strateger behövs det och vad gör de om dagarna?
Miljöstrateger, kommunikationsstrateger, ekonomistrateger, kommunstrateger, it-strateger, personalstrateger, klimatstrateger, näringslivsstrateger...
Byt ut 15 strateger mot 20 lärare (jag antar att strategerna har mycket högre lön än lärare och därmed blir 15 strateger 20 lärare). Vad händer om en strateg slutar och vad händer om en lärare slutar? Fundera över vilka olika roller de har för kommunen.
Jag tycker att Eskilstuna kommun bör prioritera verksamheterna som vi invånare möter och inte de som sitter på kontoret och lägger fram strategier. Hur mycket strategier kan de hålla på med?
Om jag avslutar att knyta an till den tidigare insändaren så vore det lämpligt med en studie på hur effektivt kommunkontoret är och om det går att flytta resurser därifrån till verksamheterna, förslagsvis till våra unga i kommunen.