Har en äldre anhörig med beviljad hemtjänst. Han får hjälp med uppstigning, frukost, lunch, hygien, städning, nattning mm. Allt detta är bra om det bara fungerade. Många dagar går det bra men alltför ofta gör det inte det.
Jag förstår att de allra flesta av personalen gör sitt absolut bästa. Ibland räcker dock inte det, vilket visar sig speciellt nu under sommaren när ordinarie personal är sommarlediga.
Enligt min anhörig verkar det som flera vikarier inte har fått relevant introduktion och information om vad arbetet kräver. Flera har bristfälliga svenskkunskaper vilket försvårar kommunikationen väsentligt. Samtidigt är det förträffligt att det finns sökande till vikariaten.
Min avsikt med denna insändare är att uppmana alla, som upplever att hemtjänsten kunde fungera bättre, att reagera och ställa krav. Inte att gnälla eller kasta skit på personal, varken fast personal eller vikarier. Dom gör säkert vad dom kan utifrån de förutsättningar dom har.
Frågan bör hamna där den hör hemma, hos politiker och chefer. Personalen måste få både bra förutsättningar och lön för det svåra arbete dom har att utföra.
Kanske är det bara min anhörig som är trött och frustrerad över situationen. Då kan ni lämna detta inlägg därhän, annars hoppas jag ni reagerar på något sätt.
Bekymrad anhörig
Vad händer med vården av de äldre?
Signaturen Bekymrad anhörig har synpunkter på hemtjänsten arbete.
Foto:
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.