Var är Sörmlands elektrifieringslöfte?



   
Region Sörmland saknar en överenskommelse mellan näringslivet och offentliga aktörer för att få fler lastbilar att drivas på el eller vätgas, skriver MP i Sörmland.

Region Sörmland saknar en överenskommelse mellan näringslivet och offentliga aktörer för att få fler lastbilar att drivas på el eller vätgas, skriver MP i Sörmland.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Insändare2021-06-18 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 31 maj presenterade regeringens nationella och regionala elektrifieringslöften som tagits fram inom ramen för regeringen arbete inom elektrifieringskommissionen. Elektrifieringslöften är frivilliga överenskommelser mellan näringslivet och offentliga aktörer i syfte att fler lastbilar ska drivas på el eller vätgas och att dessa får tillgång till laddinfrastruktur och vätgasmackar. Utvecklingen inom branschen går fort men för att ta fasta på det momentum som nu finns krävs det en stark samverkan och samfinansiering mellan exempelvis transportörer, transportköpare, fordonstillverkare, energibolag, kommuner och regioner.

Vi blev mycket förvånade att Sörmland saknades när infrastrukturministern visade upp alla ambitiösa regionala löften från 17 av 21 regioner. Sörmland tillhör alltså det fåtal regioner som inte lyckats få fram detta handslag mellan näringslivet och det offentliga. Att ställa om godstransporterna till klimatvänliga alternativ är centralt för att nå regionens mål. Det är också en viktig näringslivsfråga för en region som har flera betydelsefulla logistisknav som Kjula Logistikpark och Oxelösunds Hamn.

Godstransporterna glöms tyvärr ofta bort när det pratas om klimatomställningen. Vi vet att det finns många ambitiösa godsföretag inom vår region som tar klimatfrågan och elektrifieringen på stort allvar. Det är synd att det tycks som att regionen och kommunerna i Sörmland inte verkar ha förstått det och lyckats kanalisera engagemanget från branschen i ett gemensamt elektrifieringslöfte för Sörmland.