Angående nyhetsartikeln "Klart: 700 nya bostäder och höghus på 70 meter i Årby" publicerad 4/9.
Jag bor i Årby där det nu är klart att parkeringsplatser skall tas bort och bebyggas. I det hus jag bor finns 28 lägenheter, i grannhuset kanske 10 till. Men jag kan konstatera att på parkeringen finns flera bilar än så - kanske en del hushåll har flera bilar, kanske de som inte hittar parkering på Fristadsgatan väljer att parkera på "vår" sida. Men utmed hela sträckan där parkeringsplatser ska tas bort står redan idag minst 500 bilar. Jag gissar att det redan finns 1500-1600 lägenheter i Årby, varav minst hälften utmed Årbygatan.
Nu ska parkeringarna bort och 700 lägenheter byggas. Då undrar jag var alla Årbybor skall parkera innan det är klart - byggnationen tar år - och byggen pågår? Och hur går det ihop med den befintliga mängden bilar om man lägger till en bil per nytt hushåll i snitt?
Kostnaden för parkering lär också öka kraftigt med ett nytt parkeringshus jämfört med parkering utomhus som idag - och för den som har lite svårt att gå som jag själv blir det utmaning bara att få hem sina varor när man handlat. För egen del bor jag dessutom så långt från det tänkta parkeringshuset som möjligt.
Planen tar inte hänsyn vare sig till befintliga boendes behov eller för de som kommer i det nya. Man kunde ju lämnat lite fria ytor, använda den igenväxta grusplanen mellan Årbygatan och Bollhuset och lite annat utöver parkeringshuset. Visst behövs bostäder. Men planera från de som redan bor och ska bo istället för "hur fint det blir". Det måste fungera i praktiken också.